Έμφυλες και ηλικιακές ταυτότητες στην τηλεοπτική σειρά «Μην Αρχίζεις τη Μουρμούρα»: Μια διδακτική πρόταση κριτικού γραμματισμού για μαθητές/τριες δημοτικού με βάση το μοντέλο των πολυγραμματισμών
View/ Open
Date
2023-01Author
Καταχιώτου, Σουλτάνα
Katachiotou, Soultana
Metadata
Show full item recordAbstract
Στόχος της εργασίας είναι η προσέγγιση κειμένων μαζικής κουλτούρας και η
αξιοποίησή τους στη διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος. Πιο συγκεκριμένα,
διερευνάται και αναλύεται ο τρόπος με τον οποίο καλλιεργούνται και προσεγγίζονται
οι έμφυλες και ηλικιακές ταυτότητες μέσα από τον τηλεοπτικό λόγο της σειράς «Μην
Αρχίζεις τη Μουρμούρα» που προβάλλεται από τον τηλεοπτικό σταθμό του Άλφα. Με
τη μελέτη των γλωσσικών επιλογών των πρωταγωνιστών/στριών της σειράς
επιδιώκεται να αναλυθούν τα μηνύματα που αναπαράγονται για τις έμφυλες και
ηλικιακές ταυτότητες σε ένα δημοφιλές μέσο όπως η τηλεόραση. Βάσει της ανάλυσης,
προτείνεται ένα πρόγραμμα κριτικού γραμματισμού, βασισμένο στο μοντέλο των
πολυγραμματισμών, για μαθητές/τριες δημοτικού.
Τα κείμενα μαζικής κουλτούρας συνιστούν ένα χρήσιμο εργαλείο για την γλωσσική
διδασκαλία σε μια εποχή που η κοινωνία συνεχώς μεταβάλλεται και η κριτική σκέψη
θεωρείται αναγκαίο προσόν για τους μαθητές και τους πολίτες. Μέσω αυτών η
επεξεργασία της γλώσσας οδηγεί στον εντοπισμό στερεοτύπων και προκαταλήψεων
που είναι παγιωμένες στην ελληνική κοινωνία. Μια τέτοια περίπτωση είναι η
κατασκευή και η αναπαραγωγή έμφυλων και ηλικιακών ταυτοτήτων οι οποίες με
αφορμή τα πολυτροπικά κείμενα μπορούν να αποδομηθούν.
_________________________________________________________
The aim of this paper is to approach mass culture texts and utilize them effectively in
the teaching of the language course. More specifically, an attempt is made to investigate
and analyze the way in which gender and age identities are cultivated and approached
through the television discourse of the Greek TV series "Don't Start Murmuring”,
broadcasted by Alpha TV channel. By studying the language choices of the leading
actors of the series, an attempt is made to analyze the messages reproduced about
gender and age identities in a popular medium such as television. Based on the analysis,
a critical literacy teaching proposal for primary school students is presented, drawing
from the multiliteracies model.
Mass culture texts are a useful tool for language teaching at a time when society is
constantly changing and critical thinking is considered a necessary skill for students
and citizens. Through them, the processing of the language leads to the identification
of stereotypes and prejudices that are consolidated in Greek society. One such case is
the construction and maintenance of gendered identities that can be deconstructed
through multimodal texts.