Παραγωγή γλωσσικού υλικού για αλλόγλωσσα παιδιά προσχολικής ηλικίας από την Ουκρανία. Πέντε περιστάσεις επικοινωνίας
Abstract
Η παρούσα εργασία εστιάζει στην παραγωγή γλωσσικού υλικού για αλλόγλωσσα
παιδιά προσχολικής ηλικίας από την Ουκρανία πάνω σε πέντε περιστάσεις
επικοινωνίας: επικοινωνία/ ηλεκτρονικός υπολογιστής, φαγητό, μαγαζιά/ αγορά,
επαγγέλματα χρώματα/ ενδυμασία. Αποτελείται από τρία μέρη. Στο πρώτο μέρος
αναλύεται το θεωρητικό πλαίσιο της εργασίας. Αρχικά, γίνεται αναφορά στον ορισμό
του όρου πρόσφυγας και στην περίπτωση των προσφύγων από Ουκρανία. Συνεχίζει
με τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ ξένης γλώσσας, τους οργανισμούς που
συντελούν για τη διδασκαλία της (ΚΕΠΑ, Ε.ΔΙΑ.Μ.ΜΕ.) καθώς και τις διδακτικές
προσεγγίσεις που χρησιμοποιούνται για το σκοπό αυτό. Τέλος, γίνεται αναφορά στο
ρόλο της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης στην ένταξη των προσφύγων και στα
αναλυτικά προγράμματα που αξιοποιούνται για την εκπαίδευση τους.
Στο δεύτερο μέρος της εργασίας παρουσιάζεται ο στόχος της εργασίας και η
μεθοδολογία της έρευνας που ακολουθήθηκε για την εκπόνηση της εργασίας.
Στο τρίτο μέρος παρουσιάζεται το εκπαιδευτικό υλικό που κατασκευάστηκε για
παιδιά προσχολικής ηλικίας από την Ουκρανία. Σε κάθε περίσταση αναφέρονται
αναλυτικά οι δραστηριότητες, οι στόχους (γλωσσικούς, κοινωνικούς, πολιτισμικούς),
το λεξιλόγιο, τα μέσα και τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή του
εκπαιδευτικού υλικού._______________________________________
____________________________________________
This paper focuses on the production of language materials for foreign-language
preschool children from Ukraine on five communication contexts:
communication/computer, food, shops/market, professions, colours/clothing. It
consists of three parts. The first part analyses the theoretical framework of the work.
First, the definition of the term refugee and the case of refugees from Ukraine are
discussed. It continues with the teaching of Greek as a second/foreign language, the
organizations that contribute to its teaching (KEPA, E.DI.M.ME.) as well as the
teaching approaches used for this purpose. Finally, reference is made to the role of
intercultural education in the integration of refugees and the curricula used for their
education.
The second part of the paper presents the aim of the paper and the research
methodology followed for the preparation of the paper.
The third part presents the educational materials developed for preschool children
from Ukraine. In each case the activities, objectives (linguistic, social, cultural),
vocabulary, means and materials used for the construction of the educational material
are detailed.