Παραγωγή γλωσσικού υλικού για αλλόγλωσσα παιδιά προσχολικής ηλικίας από την Ουκρανία. Πέντε περιστάσεις επικοινωνίας
Abstract
Η παρούσα διπλωματική εργασία έχει ως σκοπό την κατασκευή εκπαιδευτικού υλικού
για τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας το οποίο απευθύνεται σε
μαθητές προσφυγές προσχολικής ηλικίας (4-5 ετών) από την Ουκρανία. Το
εκπαιδευτικό υλικό που θα παρουσιαστεί στην συνέχεια, έχει στόχο να καλλιεργήσει
τις δεξιότητες κατανόησης και παραγωγής προφορικού λόγου. Το υλικό στηρίζεται
στην επικοινωνιακή προσέγγιση της διδασκαλίας της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης
επιδιώκοντας να ενσωματώσει κοινωνικά και πολιτισμικά στοιχεία στην εκμάθηση της
γλώσσας ώστε να είναι ικανοί να ανταποκριθούν επιτυχώς σε διάφορες ρεαλιστικές
επικοινωνιακές περιστάσεις. Το συγκεκριμένο υλικό έχει σχεδιαστεί με βασικό άξονα
τον σεβασμό και την αποδοχή της πολιτισμικής ταυτότητας του κάθε παιδιού. Ακόμη,
η μητρική/πρώτη γλώσσα των παιδιών κατέχει σημαντική θέση στο υλικό, καθώς
λειτουργεί επικουρικά στο να μάθουν τα παιδιά την ελληνική γλώσσα. Το γλωσσικό
υλικό εντάσσει στο εσωτερικό του τη μητρική- πρώτη γλώσσα των μαθητών. Η
θεματολογία πηγάζει από την καθημερινή ζωή, τις συνήθειες και τα ενδιαφέροντα των
μαθητών, σε ένα ευχάριστο και παιγνιώδες περιβάλλον μάθησης.
___________________________________________________________________
This present thesis aims to design an educational material to teach Greek as a
second/foreign language that addresses refugee pre-school students (4-5 years old) from
Ukraine. The educational material, which will be presented below, aims to cultivate the
skills of comprehension and production of spoken language. The material is based on
the communicative approach to teaching Greek as a second/foreign language, seeking
to incorporate social and cultural elements in language learning so that they are able to
respond successfully to various realistic communicative situations. This material has
been designed with respect and acceptance of each child's cultural identity as a key
focus. Furthermore, the children's mother tongue/first language plays an important role
in the material, as it serves as a supportive factor in helping children to learn Greek.
The language material integrates the pupils' mother tongue/first language within itself.
The themes are drawn from the pupils' everyday life, habits and interests in a pleasant
and playful learning environment.