Οι δυσκολίες επικοινωνίας μεταξύ των μαθητών ειδικής αγωγής που τους ωθούν σε συγκρούσεις και ο ρόλος της διαμεσολάβησης. Η περίπτωση των ειδικών σχολείων του νομού Φλώρινας
Abstract
Στη συγκεκριμένη εργασία διερευνάται το ζήτημα των συγκρούσεων που υπάρχουν ανάμεσα σε μαθητές ειδικής αγωγής και στο ρόλο και την ισχύ της διαμεσολάβησης για την εξάλειψή τους. Απώτερος στόχος της έρευνας αυτής είναι να διαφανούν οι αιτίες που προκαλούν τις συγκρούσεις και τη δυσκολία της επικοινωνίας μεταξύ των μαθητών, παιδιών και εφήβων, Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με αναπηρία. Επίσης, αποσκοπείται να διερευνηθεί ο ρόλος και οι δράσεις των σύγχρονων εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής για την αντιμετώπιση των συγκρούσεων αυτών μεταξύ των μαθητών τους.
Για το σκοπό αυτό, διεξήχθη βιβλιογραφική επισκόπηση και ανασκόπηση ερευνών και βιβλιογραφικών πληροφοριών θεωρητικού περιεχομένου για το ζήτημα, αλλά και προσωπική ποσοτική έρευνα, σε 30 εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής που διδάσκουν σε Δημοτικά και Γυμνάσια στο Νομό Φλώρινας. Από την έρευνα αυτή, με τη χρήση ερωτηματολογίων των 25 συνολικά ερωτήσεων, λοιπόν, προέκυψε ότι όντως υφίστανται συγκρούσεις μεταξύ των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ότι βασικές αιτίες προέρχονται από τη φύση των δυσκολιών, συμπεριφορικών, συναισθηματικών και κοινωνικών που αντιμετωπίζουν τα παιδιά αυτά και ότι ο ρόλος των εκπαιδευτικών στη διαμεσολάβηση είναι μεν ενεργός, αλλά ότι αποτελεσματικός, καθώς ουσιαστικά χρήζουν επιμόρφωσης και κατάρτισης στη τεχνική της διαμεσολάβησης για την αντιμετώπιση των συγκρούσεων των μαθητών τους
________________________________________________________________________________
This paper explores the issue of conflicts between special education students and the role and power of mediation to eliminate them. The ultimate goal of this research is to identify the causes that cause conflicts and the difficulty of communication between students, children and adolescents with primary and secondary education with disabilities. It also aims to explore the role and actions of modern day special education teachers in addressing these conflicts among their students.
To this end, a literature review and review of theoretical content research and bibliographic information on the issue, as well as personal quantitative research, was conducted on 30 special education teachers teaching in Primary and Secondary Schools in the Prefecture of Florina. This survey, using questionnaires of 25 questions in total, therefore revealed that there are indeed conflicts between students with special educational needs, that the underlying causes stem from the nature of the behavioral, emotional, and social difficulties that these children face, and that the role of teachers in mediation is active, but effective, as they essentially require training and training in mediation techniques to deal with conflict.