Γλωσσικό υλικό για αλλόγλωσσα παιδιά 11- 12 ετών
Abstract
Η μαζική μετακίνηση ανθρώπων σε παγκόσμιο επίπεδο επηρεάζει τη δημογραφική σύνθεση
των χωρών υποδοχής προσφύγων και οδηγεί στη διαμόρφωση πολυπολιτισμικών κοινωνιών.
Η Ελλάδα δεν αποτέλεσε εξαίρεση, καθώς τα τελευταία χρόνια σημειώνεται αθρόα έλευση
προσφύγων. Η μεγάλη πρόκληση που καλείται αντιμετωπίσει η Ελλάδα είναι η διαχείριση
αυτής της πολυμορφίας και η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας σε μαθητικούς πληθυσμούς
με διαφορετικές γλωσσικές καταβολές σε ένα δίγλωσσο περιβάλλον. Ανταποκρινόμενη σε αυτή
την ανάγκη η παρούσα εργασία έχει ως στόχο την παραγωγή γλωσσικού διδακτικού υλικού
στην ελληνική γλώσσα για αλλόγλωσσα παιδιά ηλικίας 11 – 12 ετών που αφορά τα επίπεδα Α1
και Α2. Το υλικό που παράχθηκε βασίζεται στην επικοινωνιακή προσέγγιση της γλώσσας με
στόχο να καλλιεργήσει τις επικοινωνιακές ικανότητες των μαθητών, ώστε να είναι σε θέση να
επιτελούν αποτελεσματικά γλωσσικές λειτουργίες που αφορούν διάφορες επικοινωνιακές
ανάγκες της καθημερινότητας. Ειδικότερα, το υλικό περιλαμβάνει τρεις θεματικές ενότητες που
αφορούν τις ακόλουθες επικοινωνιακές περιστάσεις : «Οι εποχές και οι μήνες του χρόνου»,
«Ρούχα και χρώματα» και «Το σχολείο». Οι δραστηριότητες που επιλέχτηκαν επικεντρώνονται
στην επικοινωνιακή διάσταση της γλώσσας και έχουν ως στόχο να καλύψουν τις γλωσσικές
ανάγκες των αλλόγλωσσων παιδιών, σε προφορικό και γραπτό λόγο, προκειμένου να
κατανοούν και να ανταλλάσσουν πληροφορίες χρησιμοποιώντας απλές γλωσσικές δομές. Γι’
αυτό το λόγο έγινε προσπάθεια τόσο η διδασκαλία του λεξιλογίου όσο και η διδασκαλία των
γραμματικών φαινομένων να μη γίνει με στείρο τρόπο αλλά με τη χρήση οπτικοακουστικού
υλικού
___________________________________________________________________________________
The massive movement of people globally has affected the demographic composition of the
refugee host countries and has led to the formation of multicultural societies. Greece could not
have been left unaffected by this and throughout the last years an influx of refugees has been
observed. One of the greatest challenges Greece has to face is the management of this diversity
and the teaching of the Greek language to student groups coming from different language
backgrounds within a bilingual environment. The present assignment responding to the need
mentioned has as its main goal the production of Greek language teaching material for students
with a different language aged 11-12 for A1 and A2 levels. The produced material is based on
the communicative approach of the Greek language aiming at fostering and promoting all those
communicative abilities of students which will enable them to perform language functions
concerning the everyday communicative needs in an effective way. More specifically, the
material includes three thematic units with regard to the following communicative context: “The
seasons and the months of the year”, “Clothes and Colours” and “School”. The activities which
have been chosen focus on the communicative dimension of the Greek language aiming at
covering the oral and written language needs of children who have a different language in order
to comprehend and exchange information by using simple language structures. For this reason,
there has been a great attempt to teach the vocabulary part and the grammatical phenomena as
well in a productive way combined by the use of audiovisual material.