Γνωρίζω την Ευρώπη μέσα από το παιχνίδι.» Ένα πιλοτικό project πολυπολιτισμικής ευαισθητοποίησης στο νηπιαγωγείο
Abstract
Τα τελευταία χρόνια η ελληνική κοινωνία γίνεται πολυπολιτισμική. Αποτελεί
γι’ αυτό απαραίτητη ανάγκη η καλλιέργεια της ικανότητας να κατανοούμε ο ένας τον
άλλο, πέρα από κάθε είδους πολιτισμικό εμπόδιο. Παρακολουθώντας την ελληνική
επικαιρότητα, τα καθημερινά γεγονότα αναδεικνύουν ότι χρειάζονται οργανωμένες
προσπάθειες ανάπτυξης των απαραίτητων συμπεριφορών, δεξιοτήτων και γνώσεων
που θα συμβάλλουν στην καλλιέργεια της διαπολιτισμικής συνείδησης στο πλαίσιο της
καθημερινής πρακτικής της διδασκαλίας και της μάθησης, έτσι ώστε οι νεότερες γενιές
να αποκτήσουν τις ικανότητες που θα τους επιτρέψουν να συνυπάρχουν ομαλά σε
ένα περιβάλλον πολυπολιτισμικό. Στο πλαίσιο του παρόντος πιλοτικού προγράμματος
διερευνήθηκε ο τρόπος με τον οποίο μαθητές του νηπιαγωγείου θα μπορέσουν να
ευαισθητοποιηθούν πολυπολιτισμικά και να τους καλλιεργηθεί η διαπολιτισμική
επικοινωνιακή ικανότητα. Η γνωριμία άλλων πολιτισμών μέσα από το παιχνίδι και
το βιωματικό πλαίσιο μέσα στο οποίο πραγματοποιήθηκε η έρευνα, αποτέλεσαν τη
βάση της παρέμβασης και παρείχαν ένα μέρος δεδομένων που συλλέχθηκαν μέσω της
συμπλήρωσης ερωτηματολογίων, μέσα από τις ημερολογιακές καταγραφές της
εκπαιδευτικού και μέσω των ζωγραφιών των παιδιών. Τα δεδομένα που παρείχε η
έρευνα απέδειξαν ότι η πολυπολιτισμική προσέγγιση της μάθησης μέσω της
βιωματικής διδασκαλίας και των δραστηριοτήτων με παιγνιώδη χαρακτήρα,
καλλιεργεί τις αξίες της ισότητας και της διαφορετικότητας και βοηθά τους μαθητές να
εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους για διάφορους πολιτισμούς, ενισχύοντας έτσι την
πολυπολιτισμική επίγνωση και συγχρόνως τη διαπολιτισμική επικοινωνιακή
ικανότητα.
___________________________________________________________________________
In recent years, Greek society has become multicultural. This is why we need to
cultivate the capacity to understand each other, beyond any kind of cultural barrier.
Watching Greek news, daily events highlight the need for organized efforts to develop
the necessary attitudes, skills and knowledge that will contribute to the cultivation of
intercultural consciousness in the context of everyday teaching and learning practices,
so that younger generations acquire the skills will allow them to coexist smoothly in a
multicultural environment. In the context of this pilot project, the way in which
kindergarten pupils will be able to become multicultural sensitized and foster
intercultural communication skills has been explored. The acquaintance of other
cultures through games and the experiential context in which the research was
conducted constituted the basis of the intervention and provided a part of data collected
through the completion of questionnaires through the calendar records of the teacher
and through children's paintings. The data provided by the research has demonstrated
that multicultural learning through experiential and active learning fosters the values
of equality and diversity and helps students to enrich their knowledge of different
cultures, thus enhancing multicultural awareness and, at the same time, intercultural
communication ability.