Οι δεξιότητες επικοινωνίας στην εκπαίδευση. Μελέτη περίπτωσης σε φοιτητές ΣΔΟ: Marketing & Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων
Abstract
Η παρούσα διπλωματική εργασία πραγματοποιήθηκε με στόχο τη διερεύνηση των
αντιλήψεων των φοιτητών της Σχολής Διοίκησης και Οικονομίας και συγκεκριμένα
των τμημάτων Marketing και Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων του Α.Τ.Ε.Ι.
Θεσσαλονίκης, σχετικά με το ρόλο των δεξιοτήτων επικοινωνίας στην εκπαίδευση.
Ευγενής προσδοκία της ερευνήτριας ήταν να προκύψουν πληροφορίες που θα μπορούν
να αξιοποιηθούν στα πλαίσια της συλλογικής προσπάθειας αναβάθμισης των
υπηρεσιών εκπαίδευσης του Οργανισμού, καθώς έχει διαπιστωθεί ερευνητικό κενό στο
συγκεκριμένο πεδίο και συγκεκριμένα στις κατευθύνσεις αυτών των τμημάτων.
Προκειμένου να εξαχθούν αξιόπιστα συμπεράσματα, πραγματοποιήθηκε συνδυαστικά
ποσοτική και ποιοτική έρευνα (τριγωνοποίηση) σε ομάδα - στόχο τους φοιτητές των
αναφερόμενων τμημάτων.
Τα ερευνητικά εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν ήταν το ερωτηματολόγιο για τη
συλλογή των ποσοτικών δεδομένων και η ημι-δομημένη συνέντευξη για τη συλλογή
των ποιοτικών δεδομένων. Κατά τη διεξαγωγή της ποσοτικής έρευνας, τα
ερωτηματολόγια συμπληρώθηκαν από 168 φοιτητές και φοιτήτριες, ενώ στην ποιοτική
έρευνα συμμετείχαν 7 φοιτητές και φοιτήτριες.
Μετά την ολοκλήρωση της ερευνητικής διαδικασίας, έγινε επεξεργασία με τη βοήθεια
του στατιστικού προγράμματος Spss για τα ποσοτικά δεδομένα, ενώ για τα ποιοτικά
έγινε ανάλυση περιεχομένου. Από την επεξεργασία των στοιχείων και πληροφοριών
του ερευνώμενου δείγματος αξιολογήθηκε η σύνδεσή τους με τα ερευνητικά
ερωτήματα και διαπιστώθηκε συνέπεια στα συμπεράσματα.
Το ερευνώμενο δείγμα δηλώνει την ανάγκη ύπαρξης προγράμματος δεξιοτήτων
επικοινωνίας κατά τη διάρκεια της φοίτησης.
Αναγνωρίζονται εννοιολογικά οι δεξιότητες επικοινωνίας
Θεωρείται σημαντικός παράγοντας επαγγελματικής εξέλιξης η ύπαρξη
δεξιοτήτων επικοινωνίας
Υπάρχει ασάφεια στην αυτοαντίληψη αναφορικά με τις επικοινωνιακές τους
δεξιότητες και στο πως εκφράζονται σε συμπεριφορές
Δηλώνεται η ανάγκη ύπαρξης προγράμματος δεξιοτήτων επικοινωνίας κατά τη
διάρκεια φοίτησης
______________________________________________________________________________
This diploma thesis was conducted in order to investigate the perceptions of students
from the Department of Administration and Economics and in particular Marketing and
Tourism Management Departments, from the Alexandrian Technological Institute of
Thessaloniki, regarding the role of communication skills in education.
A noble expectation of the researcher was to obtain information that could be used in
the context of the collective effort to upgrade the Organization’ s education services, as
a research gap has been identified in this field and specifically in the directions of these
departments.
In order to obtain reliable conclusions, combined quantitative and qualitative research
(triangulation) was carried out in a target group of students of the mentioned
departments.
The research tools were the questionnaire for collecting quantitative data and the semistructured interview for the collection of quality data. When conducting the quantitative
survey, the questionnaires were completed by 168 students, while in the qualitative
research 7 students attended.
After the completion of the research process, the Spss statistical program for
quantitative data was processed, while content quality was analyzed.
From the processing information and data of the surveyed sample, the connection with
the research questions was evaluated and consistency was reached in the conclusions:
Communication skills are conceptually recognized
Awareness of communication skills is considered an important factor in
professional development
There is an ambiguity in self-understanding about their communication skills
and how they are expressed in behaviors
The need for a communication skills program is stated during the course.