Επικοινωνία - Διομαδικές Σχέσεις ως Μελέτη Περίπτωσης του Γενικού Νοσοκομείου Φλώρινας
View/ Open
Date
2019-03Author
Κηπουροπούλου, Μαρία
Kipouropoulou, Maria
Metadata
Show full item recordAbstract
Η συγκεκριμένη έρευνα έχει διττό χαρακτήρα. Το ένα σκέλος αφορά την επικοινωνία των
εργαζομένων σε διαπροσωπικό επίπεδο και το άλλο σκέλος ασχολείται με την παροχή
υπηρεσιών υγείας σε όσους πολίτες επισκέφθηκαν το Νοσοκομείο Φλώρινας. Ο καθένας
που επισκέπτεται ένα δημόσιο χώρο υγειονομικής περίθαλψης, δηλώνει σιωπηρά την
εμπιστοσύνη του στις υπηρεσίες υγείας που παρέχονται. Η έννοια της επικοινωνίας είναι
αναπόσπαστο κομμάτι των πολυποίκιλων νοσοκομειακών εργασιών, καθώς είναι μια
έννοια πολυσύνθετη και πολυδιάστατη για όλους τους τομείς της κοινωνίας.
Στον τομέα της υγείας η επικοινωνία συμβάλλει ιδιαίτερα στην αποτελεσματική
λειτουργία των οργανισμών - νοσοκομείων με βάση τα διαφορετικά κριτήρια που
πραγματεύεται, ανάλογα με το είδος των υπηρεσιών. Είναι μια διαδικασία που εξελίσσεται
και αντανακλά τον τρόπο δράσης ενός υγειονομικού σχηματισμού, καθώς αποτελεί την
ταυτότητα για όλα τα μέλη των τμημάτων.
Στο πρώτο μέρος της μελέτης γίνεται αναφορά στα μοντέλα επικοινωνίας επειδή τα
μοντέλα, διαθέτουν μια οργανωσιακή λειτουργία και αποτελούν μια συνειδητά
απλουστευμένη περιγραφή της πραγματικότητας. Μέσω της περιγραφής τα επικοινωνιακά
μοντέλα παρουσιάζουν τη δραστηριότητα των δυνάμεων, των κατευθύνσεων, αλλά και
των σχέσεων μεταξύ των τμημάτων.
Αντίστοιχα, στις επόμενες θεματικές ενότητες γίνεται αναφορά στην οργανωσιακή
κουλτούρα ως γνωστικού πλαισίου το οποίο αποτελείται από κανόνες συμπεριφοράς,
στάσεις, αξίες και προσδοκίες που αποδέχονται τα μέλη του οργανισμού. Επίσης γίνεται
αναφορά στην εσωτερική οργανωσιακή δομή του νοσοκομείου, όπως αναφέρεται στην
επίσημη διάταξη μεταξύ των ατόμων και των ομάδων προς την ανάθεση καθηκόντων.
Σκοπός αυτής της διατριβής είναι η διερεύνηση και ανάδειξη των επικοινωνιακών
σχέσεων μεταξύ των επαγγελματιών υγείας και των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας προς
τους πολίτες. Διερευνήθηκαν οι προσλαμβάνουσες των ασθενών από τους υγειονομικούς
σχηματισμούς αναφορικά με την επικοινωνία και την ποιότητα περίθαλψης προς τον
ασθενή – χρήστη. Η συλλογή των δεδομένων έγινε με τη χρήση ερωτηματολογίων σε
δείγμα προσωπικού και ασθενών.
5
Τα αποτελέσματα της έρευνας από τη στατιστική ανάλυση ανέδειξαν μια μέτρια προς
θετική στάση και ικανοποίηση των επαγγελματιών υγείας στο επίπεδο των διαπροσωπικών
σχέσεων. Από τη στατιστική επεξεργασία του σκέλους που αναφέρεται στα
συμπεράσματα η μελέτη καταλήγει ότι το υψηλό επίπεδο πληροφόρησης, ικανοποίησης
και αναγνώρισης, αλλά και η συνεχής βελτίωση των προσπαθειών των εργαζομένων προς
τον ασθενή-λήπτη των υπηρεσιών υγείας, είναι επιτακτική ανάγκη και χρειάζεται συνεχή
προσπάθεια.
_________________________________________________________________________
This research has a dual character. One strand concerns the interpersonal communication
of the employees and the other part deals with the provision of health services to those
citizens who visited the Florina Hospital. Everyone who visits a public healthcare area
implicitly declares his trust in the health services provided. The concept of communication
is an integral part of the diverse hospital work, as it is a complex and multidimensional
concept for all sectors of society.
In the health sector, communication particularly contributes to the efficient functioning of
hospital-based hospitals based on the different criteria they deal with, depending on the
type of service. It is a process that evolves and reflects the way in which a health formation
forms, as it is the identity of all members of the departments.
In the first part of the study reference is made to communication models because the
models have an organizational function and constitute a consciously simplified description
of reality. Through the description, the communication models present the activity of the
forces, directions, and relations between the departments.
Accordingly, the following thematic units refer to the organizational culture as a cognitive
framework, which consists of behavioral rules, attitudes, values and expectations accepted
by the members of the organization. Reference is also made to the internal organizational
structure of the hospital, as stated in the formal provision between the individuals and the
groups for the assignment of duties.
The purpose of this dissertation is to investigate and highlight the communication
relationships between health professionals and health services provided to citizens. Patient
engagement of healthcare teams was investigated with regard to communication and
quality of care towards the patient-user. Data collection was made using questionnaires in a
sample of staff and patients.
The results of the survey from the statistical analysis have shown a moderate to positive
attitude and satisfaction of health professionals at the level of interpersonal relationships.
From the statistical processing of the part mentioned in the conclusions, the study
concludes that the high level of information, satisfaction and recognition, as well as the
continuous improvement of the efforts of the employees towards the patient receiving the
health services, is imperative and requires a constant effort.