Η δευτεροβάθµια εκπαίδευση στα ελληνικά µειονοτικά σχολεία της Κωνσταντινούπολης. Αποτίµηση και προοπτικές.
Abstract
Η ελληνορθόδοξη κοινότητα της Κωνσταντινούπολης όπως και της Ίµβρου και της Τενέδου
ανήκει στην κατηγορία των ιστορικών ελληνικών µειονοτήτων και έχει µια µακραίωνη παρουσία.
Τα εκπαιδευτικά της δικαιώµατα προστατεύονται από το τρίτο µέρος της συνθήκης της Λωζάνης
που υπογράφηκε το 1923 καθώς η εκπαίδευση είναι ουσιώδης για τη διατήρηση της µειονοτικής
γλώσσας, πολιτισµού και θρησκεύµατος όπως και της εθνοπολιτισµικής ταυτότητας. Η µειονότητα
στις µέρες µας βρίσκεται σε µια δυναµική φάση εσωτερικών αλλαγών καθώς η δοµή της
µεταβάλλεται και περιλαµβάνει Ρωµιούς και ελληνορθόδοξους Αντιοχείς µε κυρίαρχη γλώσσα τα
τουρκικά. Όλες αυτές οι εσωτερικές µεταβολές αντανακλώνται στην εκπαίδευση.
Η παρούσα έρευνα αποσκοπεί να διευκρινήσει και να περιγράψει τα βασικά χαρακτηριστικά της
δευτεροβάθµιας µειονοτικής εκπαίδευσης. Τα ερευνητικά εργαλεία που χρησιµοποιήθηκαν
αντλήθηκαν από τη µεθοδολογία των ποιοτικών κοινωνικών ερευνών. Η µελέτη µας αποτελεί µια
φαινοµενολογική προσέγγιση. Το ερευνητικό υλικό προήλθε κατά κύριο λόγο από ηµιδοµηµένες
συνεντεύξεις µε εν ενεργεία εκπαιδευτικούς. Το υλικό κωδικοποιήθηκε και στη συνέχεια
ταξινοµήθηκε σε κατηγορίες οµοειδών στοιχείων, µε βάση τα ερευνητικά ερωτήµατα.
Τα αποτελέσµατα της έρευνάς µας δείχνουν ότι η τουρκική γλώσσα συνεχώς κερδίζει έδαφος
εξαιτίας διαφορετικών αιτιών όπως το κοινωνιογλωσσικό καθεστώς του µαθητικού δυναµικού. Οι
εκπαιδευτικοί έρχονται αντιµέτωποι µε σηµαντικές δυσκολίες εξαιτίας της διγλωσσίας. Δραστικές
αλλαγές απαιτούνται και κυρίως προσαρµογή στα νέα εκπαιδευτικά δεδοµένα και επανεκκίνηση.
_________________________________________________________________________________
The Greek Orthodox Community is an indigenous minority with long standing historical
existence in Istanbul as well as in Imvros and Tenedos. It falls under the category of the so -called
historical Greek Minorities. The education rights of the minority are guaranteed by the section III of
the Lausanne Treaty which was signed in 1923. Educational is vital for the preservation of minority
language, culture and religion and for the passing on of the identity from one generation to the
next.The Rum Orthodox community is in a dynamic phase of internal change. It comprises ethnic
Rums as well as -turkish speaking- Antakya Rum Orthodox Christians (Antiochians). The internal
changes are reflected in education.
Our research attempts to specify and describe the basic characteristics of secondary minority
education. The research tools used were drawn from the methodology of qualitative social
researches. Our study is a phenomenological approach to the field. The research material was
derived mainly from semi-structured interviews. The material was encoded and then classified into
categories of similar data, based on the research questions.
The findings of our study indicates that the Turkish language is continuously gaining ground due
various reasons as the particular sociolinguistic background. Educators came across significant
difficulties facing an adverse situation of different mother tongues. Radical changes are required,
especially adaptation and restart.