Ο ρόλος της προϊσταμένης των παιδικών σταθμών στη διαχείριση συγκρούσεων στο χώρο εργασίας
Abstract
Η επιτυχής οργάνωση και λειτουργία ενός οργανισμού παροχής πρώιμης παιδικής
αγωγής και φροντίδας, όπως είναι οι παιδικοί σταθμοί, απαιτεί τη διεπαγγελματική
συνεργασία, η οποία αυξάνει το βαθμό αλληλεπίδρασης πολλών και διαφορετικών
ανθρώπων, άρα και την πιθανότητα δημιουργίας συγκρούσεων. Ο ρόλος της
προϊσταμένης είναι καθοριστικός στη διαχείριση των συγκρούσεων, καθώς ο σωστός
τρόπος αντιμετώπισης συμβάλλει σημαντικά στη θετική αξιοποίησή τους. Σκοπός της
παρούσας έρευνας είναι να μελετήσει τις συγκρούσεις μεταξύ των εργαζομένων
στους δημοτικούς παιδικούς σταθμούς και το ρόλο της προϊσταμένης στη διαχείρισή
τους. Για την υλοποίησή της επιλέχθηκε η ποσοτική προσέγγιση και για τη συλλογή
των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε ένα δομημένο ερωτηματολόγιο τύπου Likert. Το
δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 126 εργαζόμενοι, διαφόρων ειδικοτήτων, δημοτικών
παιδικών σταθμών από τους νομούς Κοζάνης, Φλώρινας, Καστοριάς και Ημαθίας.
Από τα ευρήματα της έρευνας προκύπτει ότι οι εργαζόμενοι θεωρούν ως
σημαντικότερες υπηρεσιακές αιτίες των συγκρούσεων τη σύγχυση ρόλων και την
επικάλυψη αρμοδιοτήτων, την έλλειψη/μη εφαρμογή του κανονισμού λειτουργίας,
τους περιορισμένους πόρους και τον τρόπο διοίκησης της προϊσταμένης, ενώ ως
προσωπικές αιτίες, την κακή επικοινωνία και τις διαφορές στην προσωπικότητα, στις
αξίες, στις πεποιθήσεις και στην κουλτούρα. Επίσης θεωρούν ότι οι συγκρούσεις
έχουν συχνότερα αρνητικές επιπτώσεις στην αποτελεσματική λειτουργία του
παιδικού σταθμού. Η συναισθηματική νοημοσύνη συμβάλλει στην εποικοδομητική
διαχείριση των συγκρούσεων και οι συμμετέχοντες δηλώνουν, ότι διαθέτουν την
ικανότητα κατανόησης των συναισθημάτων των άλλων ατόμων. Η προϊσταμένη στη
διαδικασία της σύγκρουσης συμμετέχει κυρίως ως μεσολαβήτρια και όταν
εκδηλώνονται συγκρούσεις, χρησιμοποιεί κυρίως την τεχνική του συμβιβασμού και
της συνεργασίας
___________________________________________________________________
The successful organization and function of an early-childhood educational and care
facility, as are nurseries, requires interprofessional collaboration, which raises the
interaction between different people thus the possibility of conflict. The role of the
principal is crucial in conflict management because dealing with them in the right way
can lead to positive results. This study aims to shed light on the role of the principal
on amplifying the arising conflicts between employees in nursery schools. The study
was based on a quantitative approach and a Likert type structured questionnaire was
used in order to collect data. The questionnaire sample were 126 employees of
different specializations, working in nurseries in the regional units of Kozani, Florina,
Kastoria and Imathia. As derived from the findings, it is evident that the employees
consider as important institutional causes of conflicts; role confusion and overlapping
of responsibilities; lack or non-use of nursery regulation; lack of funds and the
administration style of the principal. As personal causes of conflicts, the employees
consider; poor communication; differences based on personality, values, beliefs and
culture. In addition, they acknowledge that conflicts have a negative impact on the
efficiency of the nursery facility; the emotional intelligence contributes in the
constructive management of the conflicts in the workplace and they strongly believe
that they can act empathetically to others. Principals during a potential conflict act as
mediators and once conflicts arise, they should be able to use the techniques of
compromise and collaboration