Στοιχεία διαπολιτισμικότητας και γλωσσικής διαμεσολάβησης στο βιβλίο της Β' Γυμνασίου του Προγράμματος "Modern GreekPaideia”
Abstract
Η παρούσα εργασία στοχεύει να εξετάσει τα στοιχεία διαπολιτισμικότητας και
διαγλωσσικής επικοινωνίας που εμφανίζονται στο βιβλίο της 8ης τάξης του
προγράμματος «Modern Greek Paideia», των ειδικά σχεδιασμένων βιβλίων για τη
διδασκαλία της ελληνικής ως γλώσσας καταγωγής/κληρονομιάς (heritage language).
Πιο ειδικά, με τη χρήση της μεθόδου της ανάλυσης περιεχομένου, επιχειρείται η
λεπτομερής καταγραφή συνόλου των πολιτισμικών στοιχείων που συμβάλλουν στην
εξοικείωση με την ετερότητα, στην απόκτηση διαπολιτισμικής συνείδησης και στην
καλλιέργεια μιας συμβολικής ελληνικής ταυτότητας, τόσο στα κείμενα και στις
δραστηριότητες του σχολικού εγχειριδίου, όσο και στις οπτικές απεικονίσεις που τα
συνοδεύουν. Παράλληλα, διερευνάται και η διαμεσολαβητική χρήση της γλώσσας, η
οποία αποτελεί μία από τις τέσσερις βασικές γλωσσικές δραστηριότητες κατά τις
οποίες ενεργοποιείται η επικοινωνιακή γλωσσική ικανότητα του μαθητή/ χρήστη της
γλώσσας.
Η εργασία διαρθρώνεται σε δυο μέρη. Στο πρώτο πραγματοποιείται η ανασκόπηση της
βιβλιογραφίας αναφορικά με τη διδασκαλία της δεύτερης/ξένης γλώσσας, την
διαπολιτισμική επικοινωνία και τη διδασκαλία της ελληνικής στη διασπορά. Στο
δεύτερο, πραγματοποιείται η ανάλυση του σχολικού εγχειριδίου, αναφορικά με τα
πολιτισμικά στοιχεία που αυτό φέρει, καθώς και τη γλωσσική διαμεσολάβηση. Τέλος,
παρουσιάζονται τα συμπεράσματα της εργασίας και πραγματοποιείται συζήτηση
σχετικά με τη διδασκαλία της ελληνικής ως γλώσσας κληρονομιάς.
________________________________________________________________________________________
“Identifying elements of interculturalism and language mediation in the 8
th grade of the
“Modern Greek paideia” program”
The aim of the present study is to identify the intercultural elements and language
mediation in the textbooks of the 8th grade of the program “Modern Greek Paideia”,
which is being used for the teaching of Greek as heritage language in “Aristotle” school,
the only primary school in Toronto that is recognized by the Hellenic Republic.
More precisely, using the discourse analysis as method, will be undertaken the
reconstitution of the whole cultural relationship between the dominant culture and the
target-culture, through the cultural elements, which are existing in the textbook’s
activities and images. All this aim to show that textbooks in the foreign language
teaching play an important role in the configuration of multicultural societies with
intercultural competence and the acquisition of the second language in diasporic
environments.
The present study is structured into the following two parts: in the first is being held a
literature review of second/foreign language acquisition theories, intercultural
education and teaching Greek is diasporas. In the second part, the textbook is being
analyzed, study’s results are being presented and a discussion about teaching Greek as
a heritage language is being held.