Η συμβολή της Ψυχολογικής Ροής & της Ψυχικής Ανθεκτικότητας στη νοηματοδότηση του έργου του εκπαιδευτικού
Abstract
Η ψυχολογική ροή είναι το είδος της εμπειρίας που ενεργοποιεί την απόλυτη συμμετοχή και
αυτενέργεια του ατόμου στο παρόν της δράσης του που διαρθρώνεται γύρω από έναν προσωπικό στόχο, την αίσθηση ακινητοποίησης του χρόνου, την επέκταση των ορίων του και εν τέλει
την μέγιστη απόλαυση. Η ψυχική ανθεκτικότητα συνίσταται στην ικανότητα του ατόμου να
αντιπαρέρχεται το τραυματικό γεγονός με ευπροσάρμοστο τρόπο, χωρίς να καταρρέει, αλλά
αναγνωρίζοντάς το ως γεγονός πνευματικής εξέλιξης. Στην παρούσα έρευνα αναζητήθηκε ο
τρόπος και ο βαθμός σύνδεσης των δύο παραπάνω εννοιών που προέρχονται από το χώρο της
Θετικής Ψυχολογίας με τη νοηματοδότηση του έργου του εκπαιδευτικού. Στο Θεωρητικό μέρος
της εργασίας αναζητήθηκαν αντιλήψεις που συνιστούν το περιεχόμενο την έννοιας νοηματοδότηση δίνοντας έμφαση στην έννοια του καλέσματος (calling) που έχει τη μεγαλύτερη σύνδεση
με το επάγγελμα. Παράλληλα και στις τρεις έννοιες μελετήθηκε τόσο η προσωπική συμβολή
του εκπαιδευτικού όσο και οι επαγγελματικές διαπροσωπικές του σχέσεις και το οργανωσιακό
περιβάλλον του σχολείου. Για τις ανάγκες της έρευνας διανεμήθηκαν ηλεκτρονικά σε 217 εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Μακεδονίας ερωτηματολόγια αυτοαναφοράς.
Από τα αποτελέσματα της έρευνας προέκυψε πως οι εκπαιδευτικοί βιώνουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά ροής και ανθεκτικότητας σε μεγάλο βαθμό κατά την εκτέλεση του έργου τους
ενώ ταυτόχρονα κάποια από αυτά φαίνεται να διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στη νοηματοδότηση του έργου τους.
_________________________________________________________________________________________________
Flow is the kind of experience that activates a person’s total participation and selfaction
in the present of an action structured around a personal goal, the feeling of stopping time,
expanding one’s boundaries and ultimately maximizing enjoyment. Resilience is the ability of
the individual to respond to the traumatic event in an adaptable manner, without collapsing,
but recognizing it as a spiritual development. The present study sought to find out how and
to what extent these two concepts from the field of Positive Psychology connect with the
Meaningfulness of the teacher’s work. In the theoretical part of this thesis, we sought the
concepts that constitute the meaning of the concept of meaningfulness, with emphasis on the
concept of calling that has the most important connection with the profession. At the same time,
in all three concepts, we examined both the personal contribution of the teacher as well as his
professional interpersonal relationships and the organizational environment of the school. For
the purpose of the research, selfreport questionnaires were distributed electronically to 217
secondary education teachers in Macedonia. The results of the research showed that teachers
experience specific characteristics of flow and resilience to a great extent in performing their
task while at the same time some of these appear to play a decisive role in the meaningfulness
of their work.