Διερεύνηση του επιπέδου της Επαγγελματικής Εξουθένωσης και της Επαγγελματικής Ικανοποίησης Εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Abstract
Στην παρούσα εργασία διερευνήθηκαν τα επίπεδα επαγγελματικής εξουθένωσης και
ικανοποίησης των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης καθώς και η
επίδραση των δημογραφικών χαρακτηριστικών (φύλο , ηλικία , οικογενειακή
κατάσταση , χρόνια υπηρεσίας ) , 167 εκπαιδευτικών γυμνασίων και λυκείων της
Κοζάνης . Ταυτόχρονα μελετήθηκε η επίδραση της λήψης πρόσθετων ακαδημαϊκών
προσόντων (πριν και μετά τον διορισμό) στην επαγγελματική εξουθένωση και
ικανοποίηση . Χρησιμοποιήθηκαν η Κλίμακα Επαγγελματικής Εξουθένωσης της
Maslach (Maslach Burnout Inventory, MBI) και η κλίμακα επαγγελματικής
ικανοποίησης (JSS) των Warr, Cook and Wall. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι
εκπαιδευτικοί βιώνουν μέτρια επίπεδα επαγγελματικής εξουθένωσης και σχετικά
υψηλά επίπεδα επαγγελματικής ικανοποίησης . Επίσης ανιχνεύθηκαν μεγαλύτερες
τιμές συναισθηματικής εξάντλησης και αποπροσωποποίησης στους εκπαιδευτικούς
που έλαβαν μεταπτυχιακό δίπλωμα σπουδών μετά τον διορισμό τους . Τέλος η
έρευνα κατέδειξε τα υψηλά επίπεδα επαγγελματικής ικανοποίησης των
εκπαιδευτικών που είναι κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος .
____________________________________________________________________________
The present study investigated the levels of occupational burnout and satisfaction of
secondary education teachers as well as the influence of demographic characteristics
(gender, age, marital status, years of service), 167 Kozani high schools and high
schools. At the same time, the effect of receiving additional academic qualifications
(before and after appointment) on job burnout and satisfaction was studied. Maslach
Burnout Inventory (MBI) and Warr Satisfaction Scale (JSS) of Warr, Cook and Wall
were used. The results showed that teachers experience moderate levels of burnout
and relatively high levels of job satisfaction. Higher values of emotional exhaustion
and deprivation were also found in teachers who received postgraduate degrees after
their appointment. Finally, the research showed the high level of professional
satisfaction of teachers holding a doctorate.