Μουσική και Δημιουργική Γραφή: Προτάσεις Δραστηριοτήτων για παιδιά με δυσλεξία
Date
2023-06Author
Αθανασοπούλου, Ευδοξία- Μαρία
Athanasopoulou, Eudoxia- Maria
Metadata
Show full item recordAbstract
Η παρούσα πτυχιακή εργασία έχει ως στόχο να παρουσιάσει το πρόβλημα τις
δυσλεξίας, το οποίο αντιμετωπίζουν πολλά παιδιά στη χώρα μας, καθώς και να τονίσει
ορισμένες δραστηριότητες Δημιουργικής Γραφής σε συνδυασμό με τη μουσική που
μπορούν να βοηθήσουν στην εξάλειψη του προβλήματος. Επιπροσθέτως, θα
αναφερθούν τα οφέλη που έχει η μουσική και η Δημιουργική Γραφή στα παιδιά με
δυσλεξία και άλλοι τρόποι αντιμετώπισής της. Τέλος, θα δοθούν κάποια παραδείγματα
δραστηριοτήτων για παιδιά με δυσλεξία, καθώς επίσης και οι στόχοι της κάθε
δραστηριότητας.
Στην αρχή γίνεται αναφορά στον ορισμό της Δημιουργικής Γραφής, η οποία όπως
φαίνεται περιβάλλεται από πολλές σημασίες ανάλογα με την χρήση της. Βασικό
στοιχείο της Δημιουργικής Γραφής αποτελεί η δημιουργικότητα, η οποία είναι αρκετά
εύκολο να αναπτυχθεί, αρκεί να γίνει με το σωστό τρόπο μέσα από ασκήσεις και με τη
βοήθεια των εκπαιδευτικών. Επίσης θα αναλυθούν τα οφέλη της για την εκπαίδευση
και πιο συγκεκριμένα για τα παιδιά με δυσλεξία, τα οποία παρουσιάζουν ορισμένες
δυσκολίες στη γραφή και την ανάγνωση.
Στη συνέχεια αναλύεται το φαινόμενο της δυσλεξίας για το οποίο δεν έχει βρεθεί ένας
σαφής ορισμός. Θεωρείται πως σαν πρόβλημα δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί εντελώς,
αλλά το άτομο μπορεί να παρουσιάσει σημαντικές βελτιώσεις. Πιο αναλυτικά, η κάθε
επιστήμη που ασχολήθηκε ξεχωριστά με τον όρο, κατέληξε σε δικά της συμπεράσματα
για τον τρόπο προέλευσής της. Τα αίτια που οδηγούν στην εμφάνιση αυτού του
φαινομένου ποικίλλουν και η διάγνωση πολλές φορές μπορεί να αποβεί δύσκολη,
ανάλογα με το σε πόσο προχωρημένο στάδιο βρίσκεται το κάθε άτομο. Για κάθε
πάθηση όμως, πάντα υπάρχει και μία θεραπεία η οποία στη συγκεκριμένη περίπτωση
μπορεί να βοηθήσει στην βελτίωση του λόγου και της γραφής του ατόμου.
Έπειτα, θα τονιστούν τα οφέλη της μουσικής για τον άνθρωπο γενικότερα, αλλά με
έμφαση στα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες. Αρχικά, γίνεται γνωστή η ιστορία και η
προέλευση της μουσικής από την πρώτη εμφάνιση του ανθρώπου στη γη μέχρι και
σήμερα, ενώ στη συνέχεια φανερώνεται πως πολλοί αρχαίοι φιλόσοφοι υποστήριξαν
ότι η μουσική έχει θεραπευτικές ιδιότητες. Αποδείξεις για αυτό έχουν βγει και μέσα
από πρόσφατες έρευνες οι οποίες βασίστηκαν σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και
φαίνεται πως βοηθάει σημαντικά στο να βελτιώσουν τα παιδιά τις επιδόσεις τους όχι
μόνο στο σχολείο, αλλά και στις εξωσχολικές τους δραστηριότητες.
Τέλος, θα παρουσιαστούν κάποιες από τις δραστηριότητες που μπορούν να
χρησιμοποιηθούν σε παιδιά με δυσλεξία, μαζί με τους στόχους τους. Πιο αναλυτικά,
αναλύονται δέκα δραστηριότητες που περιέχουν ασκήσεις Δημιουργικής Γραφής ή
μουσική, ή ακόμα και τον συνδυασμό αυτών των δύο. Αυτές οι δραστηριότητες
αναφέρονται κατά κύριο λόγο σε παιδιά με δυσλεξία και έχουν σαν κοινό στόχο τους,
την βελτίωση των μαθησιακών τους δυσκολιών μέσα από το παιχνίδι
_____________________________________________________________________
This thesis aims to present the problem of dyslexia faced by many children in our
country and to highlight some creative writing activities combined with music that can
help to eliminate the problem. Also, the benefits of music and creative writing for
children with dyslexia and other ways to deal with it will be mentioned. Finally, some
examples of activities for children with dyslexia will be given, as well as the goals of
each activity.
At the beginning, reference is made to the definition of Creative Writing, which seems
to be surrounded by many meanings depending on its use. A key element of Creative
Writing is creativity, which is quite easy to develop, as long as it is done in the right
way through exercises and with the help of teachers. It will also analyze its benefits for
education and more specifically for children with dyslexia, who have certain difficulties
in writing and reading.
Then the phenomenon of dyslexia is analyzed for which a clear definition has not been
found. It is considered that as a problem it cannot be completely treated, but the person
can show significant improvements. In more detail, each science that dealt with the
term separately came to its own conclusions about its origin. The causes that lead to the
appearance of this phenomenon vary and the diagnosis can often be difficult, depending
on how advanced a stage each person is. For every condition, however, there is always
a treatment which in this particular case can help improve the person's speech and
writing.
Also, the benefits of music for people in general will be highlighted, but with an
emphasis on children with learning difficulties. First, the history and origin of music is
known from the first appearance of man on earth until today, while it is then revealed
that many ancient philosophers argued that music has healing properties. Evidence for
this has also come out through recent research which was based on children with
learning difficulties and it seems that it significantly helps children to improve their
performance not only at school, but also in their extracurricular activities.
Finally, some activities will be presented along with their objectives. In more detail, ten
activities are analyzed that contain creative writing exercises or music, or even a
combination of the two. These activities mainly refer to children with dyslexia and have
as their common goal, the improvement of their learning difficulties through play.