Η απεικόνιση των ατόμων με αναπηρία μέσα από την παιδική λογοτεχνία
Abstract
Σκοπός του παρόντος ερευνητικού θέματος, ορίζεται η διερεύνηση των απεικονίσεων διαφόρων μορφών αναπηρίας, μέσα από τα κείμενα παιδικής λογοτεχνίας και
της σχέση τους με την οικογένεια, το σχολείο και το φιλικό τους περιβάλλον. Επιχειρείται δηλαδή, μέσα από τις ιστορίες των ηρώων/ηρωίδων, κυρίως παιδιών νεαρής ηλικίας, να ερευνηθεί ο τρόπος με τον οποίο βιώνουν την καθημερινότητα τους στο σχολείο και γενικότερα στην κοινωνία.
Ακόμη, μέσα από τα παιδικά κείμενα, που εξετάζονται, εντοπίζονται οι στάσεις, που πρέπει να υιοθετούν τα νεαρά άτομα, χωρίς να διαιωνίζονται οι στερεοτυπικές
αντιλήψεις. Για το λόγο αυτό, ως μεθοδολογική στρατηγική επιλέγεται η ανάλυση περιεχομένου. Πρόκειται για μια ερευνητική διαδικασία, η οποία εφαρμόζεται στην ποιοτική έρευνα. Με αντικειμενικότητα και συστηματικότητα αναλύονται τα δεδομένα του
κειμένου και μελετάται το κοινωνικό φαινόμενο της αναπηρίας, που βιώνουν τα δρώντα υποκείμενα, ώστε να προωθηθεί η κοινωνική τους ένταξη.
Τέλος, από τα ευρήματα της έρευνας, η ανάλυση περιεχομένου έδειξε, ότι τα
παιδιά με αναπηρία πολύ συχνά υφίστανται διακρίσεις και στιγματίζονται από κάποια
άλλα παιδιά. Μέσα από την λογοτεχνία, ξεδιπλώνεται και καλλιεργείται η ενσυναίσθησης και η αποδοχή απέναντι σε αυτά τα παιδιά. Χωρίς να διαφέρουν με τα παιδιά τυπικής ανάπτυξης, τους εξασφαλίζονται ίσες ευκαιρίες και συμμετοχή στην κοινωνία. Έτσι, αναμένεται να περνούν ευχάριστα και δημιουργικά το χρόνο τους μαζί με τα συνομήλικα άτομα.
____________________________________________________________________________________________________________________________
The aim of this research topic is to investigate the portrayals of various forms
of disability through children's literature texts and their relationship with the family,
school and their friendly environment. In other words, through the stories of the heroes/heroines of children's literature, mainly children of a young age, it is attempted to
investigate the way in which they experience their everyday life at school and in society
in general.
Through the nine texts of children's literature that are examined, the attitudes
that young people should adopt in order to empathetically accept children with disabilities, without perpetuating stereotypical perceptions. For this reason, content analysis
is chosen as the methodological strategy. It is a research process, which is applied to
qualitative research. The texts are analyzed objectively and systematically and the social phenomenon of disability, experienced by the acting subjects, is studied in order to
promote their social integration.
Finally, from the findings of the survey, the content analysis showed that
children with disabilities are very often discriminated against and stigmatized by other
children. Through literature, empathy and acceptance towards these children is
developed and cultivated. No different from typically developing children, they are
guaranteed equal opportunities and participation in society. Thus, they are expected to
spend their time pleasantly and creatively with people their own age.