Παρελθόν και Ιστορική Σημαντικότητα : Απόψεις μαθητών Δημοτικού σχολείου για την Ιστορία της Ε΄ Δημοτικού
View/ Open
Date
2023-05Author
Καραμπόζα, Αλεξάνδρα
Karampoza, Alexandra
Metadata
Show full item recordAbstract
Η παρούσα εργασία ασχολείται με την έννοια της Ιστορικής Σημαντικότητας και πως
αυτή επηρεάζει την κατανόηση του ιστορικού παρελθόντος. Κατά καιρούς έχουν διεξαχθεί
πολλές έρευνες σε παγκόσμιο και ελληνικό επίπεδο πάνω σε αυτό το ζήτημα και οι
ερευνητές έχουν καταλήξει σε ορισμένα συμπεράσματα σχετικά με την απόδοση
σημαντικότητας τα οποία παρουσιάζονται συνοπτικά στο θεωρητικό πλαίσιο αυτής της
εργασίας.
Στόχος της εργασίας είναι να διερευνήσει τις απόψεις των μαθητών σχετικά με τους
λόγους που θεωρούν σημαντικά κάποια ιστορικά γεγονότα και πρόσωπα σε σχέση με
κάποια άλλα. Στο πλαίσιο αυτής της διερεύνησης πραγματοποιήθηκε έρευνα σε 18
Δημοτικά σχολεία της Ελλάδας και συγκεντρώθηκε δείγμα από 490 μαθητές οι οποίοι
αξιολόγησαν γεγονότα και πρόσωπα της σχολικής Βυζαντινής Ιστορίας.
Τα αποτελέσματα που προέκυψαν είναι πως από τη μια πλευρά, οι μαθητές δεν
μπορούν εύκολα να κατανοήσουν τη Σημαντικότητα και συγχέουν τον όρο σημαντικό με τον
όρο σπουδαίο. Αυτό συμβαίνει επειδή το Αναλυτικό Πρόγραμμα μέσω του σχολικού
εγχειριδίου καθορίζει το τι πρέπει να θεωρείται σημαντικό και χειραγωγεί τους μαθητές να
αναπαράγουν το κείμενο του σχολικού βιβλίου χωρίς ουσιαστικά να αξιολογούν από μόνοι
τους τα γεγονότα και τα πρόσωπα. Ωστόσο, από την άλλη πλευρά, τα αποτελέσματα έδειξαν
πως υπάρχει ένας αριθμός μαθητών που προσπαθεί να αποδώσει Σημαντικότητα με βάση
κάποιες αρχές και κριτήρια από τη βιβλιογραφία αλλά και με βάση τα προσωπικά τους
ενδιαφέροντα.
_________________________________________________________________________
The current paper focuses on the concept of Historical Significance and how it
affects the understanding of the historical past. Over the years, many researches have been
conducted on both global and greek level regarding on this issue, and the researchers have
reached certain conclusions regarding the attribution of Significance, which are briefly
presented in the theoretical framework of this paper.
The aim of this paper is to examine the opinions of the students regarding the
reasons why they consider some historical events and historical figures more significant in
comparison to some others. In the context of this investigation, a survey was carried out in
18 Primary schools in Greece and a sample of 490 students was collected evaluating events
and figures of the Byzantine History that is incorporated in the schools’ curriculum.
The collected results of the survey show that on the one hand, students cannot
easily understand the notion of Significance and confuse the term “significant” with the term
“important”. This is because the Analytical Program of the schoolbook determines what
should be considered significant and manipulate students to reproduce the text of the
schoolbook without actually evaluating the events and figures on a more personal note.
However, on the other hand, the results showed that there is a number of students who
tries to assign the notion of Significance based on some principles and criteria drawn from
references as well as based on their personal interests.
Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Ιστορία και Ιστορική Σημαντικότητα: Έρευνα των αντιλήψεων των μαθητών της Ε΄ Δημοτικού
Δούμτσης, Πέτρος (Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, 2020)Η παρούσα εργασία έχει ως στόχο να διερευνήσει την Ιστορική Σημαντικότητα και τον τρόπο με τον οποίο οι μαθητές κατανοούν αυτήν την έννοια και την αξιολογούν. Στα πλαίσια αυτής της διερεύνησης πραγματοποιήθηκε έρευνα σε ... -
Ιστορική κουλτούρα και εκπαίδευση: Έρευνα στους μαθητές των τελευταίων τάξεων του Δημοτικού και των πρώτων του Γυμνασίου
Θεολόγος, Ηλίας; Theologos, Ilias (Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, 2021-09)Η αφορμή για να πραγματοποιηθεί η έρευνα αυτή ήταν το μάθημα «Διδακτική της Ιστορίας» της Β’ Φάσης της πρακτικής άσκησης του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. Μέσα από το μάθημα αυτό γίνεται η προσπάθεια εισαγωγής των ... -
Απόψεις και πρακτικές εκπαιδευτικών β/θμιας εκπαίδευσης του ν. Πιερίας για την αξιοποίηση των εκπαιδευτικών επισκέψεων σε μουσεία, μνημεία και ιστορικούς χώρους για το μάθημα της ιστορίας: ποιοτική έρευνα
Παπαγιαννούλη, Ευθαλία; Papagiannouli, Efthalia (Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, 2022-06)Η συγκεκριμένη εργασία αφορά τη διερεύνηση αντιλήψεων και πρακτικών εκπαιδευτικών Β/θμιας στο νομό Πιερίας για την αξιοποίηση ιστορικών χώρων, μνημείων και μουσείων στο μάθημα της Ιστορίας, στην ιστορική κατανόηση πιο ...