Ο σχολικός κήπος και οι 17 στόχοι βιώσιμης ανάπτυξης: Στστηματική βιβλιογραφική διερεύνηση
Abstract
Τα τελευταία χρόνια, η έννοια του σχολικού κήπου λαμβάνει όλο και μεγαλύτερες
διαστάσεις στα σχολικά προγράμματα παγκοσμίως, καθώς αποτελεί ένα
πολυδιάστατο εκπαιδευτικό εργαλείο το οποίο προωθεί την βιώσιμη ανάπτυξη μέσα
από πεδία της ζωής και της καθημερινότητας των μαθητών. Καθώς οι γνώσεις που
σχετίζονται με την βιωσιμότητα στην ελληνική εκπαίδευση δεν επαρκούν για να
χρησιμοποιηθεί ένα τέτοιο εργαλείο ορθά, κρίνεται απαραίτητη, αρχικά, η
ενσωμάτωση της εκπαίδευσης για την αειφόρο ανάπτυξη στη σύγχρονη παιδαγωγική.
Στην παρούσα βιβλιογραφική εργασία διερευνάται η σύνδεση του σχολικού κήπου με
την βιώσιμη ανάπτυξη και συγκεκριμένα με την επίτευξη των 17 στόχων της, καθώς
και τη σημασία της για την νηπιακή ηλικία στη σύγχρονη εποχή. Συγκεκριμένα,
εξετάζεται ο τρόπος με τον οποίο ένας σχολικός κήπος μπορεί να βοηθήσει στην
επίτευξη βιώσιμης λειτουργίας του σχολείου αλλά και να χρησιμεύσει ως μέσο
δημιουργίας πολιτών που θα συμβάλλουν στην επίτευξη των 17 στόχων αλλά και σε
ένα πιο βιώσιμο μέλλον μέσα από τις καθημερινές τους συνήθειες. Το ερευνητικό
υλικό βασίστηκε σε επιστημονικά άρθρα και περιοδικά. Οι βάσεις δεδομένων
αναζήτησης ήταν το Google Scholar και το Research Gate. Συνολικά, η έρευνα
οδήγησε στο συμπέρασμα ότι ένας σχολικός κήπος μπορεί να βοηθήσει στην
προώθηση της περιβαλλοντικής, κοινωνικής και οικονομικής συνείδησης των παιδιών
και συνεπώς στην επίτευξη των 17 στόχων βιώσιμης ανάπτυξης.
____________________________________________________________________________
In recent years, the concept of the school garden has been gaining more and more
importance in school programs worldwide, as it is a multidimensional educational tool
that promotes sustainable development through fields of students' lives and everyday
life. As the knowledge related to sustainability in Greek education is not sufficient to
use such a tool correctly, it is deemed necessary, initially, to integrate education for
sustainable development in modern pedagogy. In this bibliographic work, the
connection of the school garden with sustainable development and specifically with
the achievement of its 17 goals, as well as its importance for early childhood in the
modern era, is investigated. Specifically, it examines the way in which a school
garden can help to achieve sustainable operation of the school and also serve as a
means of creating citizens who will contribute to the achievement of the 17 goals and
also to a more sustainable future through their daily habits. The research material was
based on scientific articles and journals. Databases searched were Google Scholar and
Research Gate. Overall, the research concluded that a school garden can help promote
children's environmental, social and economic awareness and thus achieve the 17
sustainable development goals.