Δυσκολίες κατανόησης του ορισμού των γεωμετρικών εννοιών από μαθητές της ΣΤ΄ Δημοτικού και ο ρόλος της Ιστορίας των Μαθηματικών στην αντιμετώπισή τους
View/ Open
Date
2020-06Author
Αλεξανδρίδου, Γαρυφαλλιά
Alexandridou, Garyfallia
Metadata
Show full item recordAbstract
Στην παρούσα διπλωματική εργασία προτείνεται ο σχεδιασμός μιας
διδακτικής παρέμβασης για τις έννοιες του Κύκλου και του Ρόμβου, με σκοπό να
εξεταστεί κατά πόσο οι μαθητές της ΣΤ΄ Δημοτικού είναι ικανοί να προσεγγίσουν
εννοιολογικά τις ανωτέρω σχηματικές έννοιες μέσω των ορισμών τους. Η διδακτική
παρέμβαση δομήθηκε με βάση την ιστορική εξέλιξη των ορισμών των εννοιών και τις
αρχές της θεωρίας των σχηματικών εννοιών του Efraim Fischbein (1993). Στοχεύει
στον εντοπισμό και την καταγραφή των δυσκολιών που εμφανίζουν οι μαθητές στην
αναγνώριση των σχηματικών εννοιών του κύκλου και του ρόμβου και στην
διατύπωση των αντίστοιχων ορισμών τους, καθώς και στην ενεργή συμμετοχή των
μαθητών σε μια διαδικασία απόδοσης ορισμού η οποία έχει ως στόχο την
προοδευτική μετάβαση των μαθητών, μέσω χειραπτικών δραστηριοτήτων και
διαλεκτικής συζήτησης, στην κατασκευή ενός αποδεκτού ορισμού για τις ανωτέρω
έννοιες. Μεταξύ των δραστηριοτήτων που προτείνονται περιλαμβάνεται και η μελέτη
πρωτότυπων ιστορικών κειμένων από τους μαθητές, η οποία τους βοηθά να
κατανοήσουν καλύτερα τις μαθηματικές έννοιες που διδάσκονται.
________________________________________________________________________
In the present thesis we propose the designing of a teaching intervention for the
concepts of Circle and Rhombus, in order to examine the ability of 6th Grade students
to conceptually approach the above figural concepts through their definitions. The
didactic intervention was structured, based on the historical evolution of the
definitions of the above concepts and the principles of Efraim Fischbein’s theory of
Figural Concepts (1993). It aims both to detect and register the difficulties that
students show in recognizing the figural concepts of the circle and the rhombus and in
wording their respective definitions, as well as in the active participation of students
in a defining process, which aims at their progressive advancement - via activities
offering actual experience to the students and dialectic approach - into constructing an
acceptable definition of the above concepts. Among the activities suggested is the
study of original historical texts by students, which helps them better comprehend the
mathematical concepts taught.