Διερεύνηση της επίδρασης της συναισθηματικής νοημοσύνης των διευθυντικών στελεχών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στη διαχείρηση των συγκρούσεων
View/ Open
Date
2023-06Author
Μπίρτσου, Βασιλική- Ειρήνη
Birtsou, Vasiliki- Eirini
Metadata
Show full item recordAbstract
Η συναισθηματική νοημοσύνη συνιστά ένα χρήσιμο εργαλείο των διευθυντικών στελεχών και συνδέεται με τη δημιουργία καλών διαπροσωπικών σχέσεων. Η ύπαρξη καλών διαπροσωπικών σχέσεων σε μία εκπαιδευτική μονάδα δημιουργεί ένα συνεργατικό κλίμα, με επίλυση προβλημάτων και ορθή διαχείριση των συγκρούσεων. Η ορθή διαχείριση των συγκρούσεων είναι σημαντική για την εκπαιδευτική μονάδα καθώς συσχετίζεται με την ομαλή λειτουργία της και την εκπαιδευτική διαδικασία. Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι να διερευνήσει την επίδραση της συναισθηματικής νοημοσύνης των διευθυντικών στελεχών στις τεχνικές διαχείρισης συγκρούσεων που χρησιμοποιούν στις συγκρούσεις με τους εκπαιδευτικούς. Για την υλοποίηση της μελέτης αξιοποιήθηκε η ποσοτική μεθοδολογία. Στην παρούσα μελέτη συμμετείχαν 300 διευθυντικά στελέχη (διευθυντής/τρια, προϊστάμενος/η, υποδιευθυντής/τρια), όλων των τύπων δημοτικών σχολείων (γενικών, ειδικών, μειονοτικών, πειραματικών, πειραματικών διαπολιτισμικών) της ελληνικής επικράτειας. Η συναισθηματική νοημοσύνη μετρήθηκε με την κλίμακα συναισθηματικής νοημοσύνης Wong & Law Emotional Intelligence Scale (WLEIS), ενώ η αξιολόγηση των τεχνικών διαχείρισης συγκρούσεων των διευθυντικών στελεχών πραγματοποιήθηκε με την κλίμακα Rahim Organizational Conflict Inventory– II (ROCI- II). Από την ανάλυση των αποτελεσμάτων της έρευνας προέκυψε ότι τα διευθυντικά στελέχη έχουν υψηλό επίπεδο συναισθηματικής νοημοσύνης, χρησιμοποιούν περισσότερο τις τεχνικές της συνεργασίας και του συμβιβασμού στις συγκρούσεις με τους εκπαιδευτικούς, και ότι το επίπεδο συναισθηματικής νοημοσύνης τους επιδρά και συσχετίζεται με τη χρήση των τεχνικών της συνεργασίας, του συμβιβασμού και της αποφυγής
_______________________________________________________________________________________________________
Emotional intelligence is useful for managers and is associated with the creation of good interpersonal relationships. The existence of good interpersonal relationships in an educational unit creates a cooperative climate, with problem solving and proper conflict management. The correct management of conflicts is important for the educational unit as it is related to its smooth functioning and the educational process. The purpose of this study is to investigate the effect of the emotional intelligence of managers on the conflict management techniques they use in conflicts with teachers. The quantitative method was used for the implementation of the study. Ιn this study participated 300 managers (principal, vice principal) of all types of primary schools (general, special, minority, pilot, pilot intercultural) in the Greek territory. Emotional intelligence was measured with the Wong & Law Emotional Intelligence Scale (WLEIS), while the evaluation of managers' conflict management techniques was performed with the ROCI-II (Rahim Organizational Conflict Inventory-II) scale. From the analysis of the results of research found that principals have a high level of emotional intelligence, use more cooperative and compromise techniques in conflicts with teachers, and that their level of emotional intelligence affects and correlates with the use of cooperation, compromise and avoidance techniques