H παρατήρηση ως εναλλακτική τεχνική αξιολόγησης στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση
Abstract
Στην παρούσα μελέτη αποτέλεσε αντικείμενο έρευνας η παρατήρηση ως εναλλακτική
τεχνική αξιολόγησης στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση με τη χρήση ποσοτικής
μεθόδου (ανάλυση ερωτηματολογίων με το πρόγραμμαSPSS).Στόχος ήταν η
αξιολόγηση της στάσης των εκπαιδευτικών σχετικά με το μοντέλο της παρατήρησης
ως τεχνικής αξιολόγησης και η συσχέτιση με τα δημογραφικά τους στοιχεία.
Η μεθοδολογία που χρησιμοποιήθηκε σε αυτή τη μελέτη ήταν ποσοτική και βασίστηκε
στη συλλογή δεδομένων μέσω ενός ερωτηματολογίου, που διανεμήθηκε μέσω της
πλατφόρμας Google Forms.
Το ερωτηματολόγιο που χρησιμοποιήθηκε είχε σχεδιαστεί για να συγκεντρώσει
δεδομένα σχετικά με τις απόψεις και τις αντιλήψεις των συμμετεχόντων για την τεχνική
της παρατήρησης στο πλαίσιο της ειδικής εκπαίδευσης.
Από τα δεδομένα αναδείχθηκε ότι οι εκπαιδευτικοί έχουν θετική στάση έναντι της
αποτελεσματικότητας της τεχνικής της παρατήρησης, εκτιμώντας τη δυνατότητά της
να ενισχύσει τη σχέση με τους γονείς, να μειώσει το άγχος και να συμβάλει στην
προσωπική ανάπτυξή τους. Η θετική στάση αυτή συσχετίζεται σαφώς με το φύλο,
καθώς οι γυναίκες εμφανίζουν υψηλότερη θετική κλίση σε σχέση με τους άνδρες.
Επιπλέον, παρατηρείται ότι οι νεότεροι εκπαιδευτικοί είναι περισσότερο ανοιχτοί και
θετικοί απέναντι στην παρατήρηση, ενώ η μεγαλύτερη ηλικία συνδέεται με λιγότερο
θετική στάση προς αυτή την τεχνική. Συνολικά, παρατηρείται ότι οι ηλικιωμένοι
εκπαιδευτικοί φαίνεται να είναι λιγότερο πρόθυμοι να αναγνωρίσουν τα οφέλη της
παρατήρησης σε σύγκριση με τους νεότερους _____________________________________________________________________________________________________________ In the present study, observation will be investigated as an alternative evaluation technique in special education and training using a quantitative method (questionnaire analysis with the SPSS program). their demographics.
The methodology used in this study was quantitative and based on data collection through a questionnaire distributed through the GoogleForms platform.
The questionnaire used was designed to collect data on the participants' views and perceptions regarding the observation technique in special education.
From this thesis it was found that teachers express a positive attitude towards the effectiveness of the observation technique, appreciating its potential to strengthen the relationship with parents, reduce stress and contribute to their personal development. This positive attitude is clearly related to gender, as women show a higher positive inclination than men. In addition, it is observed that younger teachers are more open and positive towards observation, while older age is associated with a less positive attitude towards this technique. Overall, a clear pattern is observed where older teachers seem less willing to recognize the benefits of observation compared to younger ones.