Η σημασία της δια βίου μάθησης και της επαγγελματικής συμβουλευτικής σε εργαζόμενους και ανέργους άνω των 50 ετών: η διερεύνηση των δυνατοτήτων προσλήψεων, παραμονής και λόγοι αποχωρήσεων τους από βιομηχανικές επιχειρήσεις
Abstract
Η παρούσα διπλωματική εργασία επικεντρώνεται στην ανάλυση της σημασίας της δια βίου μάθησης και της επαγγελματικής συμβουλευτικής για άτομα ηλικίας άνω των 50 ετών, είτε αυτά είναι εργαζόμενοι είτε άνεργοι. Ο σκοπός της έρευνας είναι να εξετάσει τις προοπτικές πρόσληψης, παραμονής και τους λόγους αποχώρησης τους από βιομηχανικές επιχειρήσεις.
Στο πρώτο μέρος της μελέτης πραγματοποιείται η βιβλιογραφική ανασκόπηση του τομέα της δια βίου μάθησης και της επαγγελματικής συμβουλευτικής. Πιο συγκεκριμένα, παρουσιάζονται οι βασικές έννοιες της δια βίου μάθησης και ο ενήλικας εκπαιδευόμενος με τις ανάγκες, τους τρόπους μάθησης, τα κίνητρα και τα εμπόδια, που επηρεάζουν τον ενήλικα εκπαιδευόμενο στη διαδικασία της δια βίου μάθησης. Όσο αφορά την επαγγελματική συμβουλευτική, γίνεται αναφορά στον ορισμό και στο σκοπό της, καθώς και τα στάδια εφαρμογής της. Έπειτα, γίνεται η σύνδεση μεταξύ επαγγελματικής συμβουλευτικής και δια βίου μάθησης. Εν συνεχεία, γίνεται ανάλυση της αγοράς εργασίας για τα άτομα άνω των 50 ετών. Εξετάζονται οι σύγχρονες συνθήκες της αγοράς εργασίας, συμπεριλαμβανομένων των δημογραφικών εξελίξεων και της ενεργού γήρανσης. Επισημαίνεται η ομάδα άνω των 50 ετών ως ειδική κοινωνική ομάδα, η ηλικιακή διάκριση που δέχονται στα εργασιακά περιβάλλοντα, αναδεικνύοντας τη σημασία της διαχείρισης της ποικιλομορφίας μέσα στην επιχείρηση. Στο τέλος της θεωρητικής θεμελίωσης αναφέρεται η σχέση των ατόμων 50+ με τη δια βίου μάθηση και η σημασία των δεξιοτήτων στο επαγγελματικό τους μέλλον. Επίσης, διερευνάται ο ρόλος της επαγγελματικής συμβουλευτικής γι’ αυτή την ηλικιακή ομάδα και παρουσιάζονται προγράμματα δια βίου μάθησης και επαγγελματικής συμβουλευτικής που απευθύνονται σε ανέργους και εργαζόμενους άνω των 50 ετών.
Το δεύτερο μέρος της εργασίας αποτελείται από τη ερευνητική θεμελίωση, μέσα από την ανάλυση των σταδίων της έρευνας. Η έρευνα διεξάχθηκε με την ποιοτική μέθοδο, λόγω των δυνατοτήτων της εμβάθυνσης στο θέμα και απάντησης σε ερωτήματα όπως, «γιατί» και «πώς», που προσφέρει η προσέγγιση της. Η έρευνα διενεργήθηκε κατά το διάστημα Απρίλιο-Μάιο 2023. Έχοντας ως βασικό μεθοδολογικό εργαλείο την ομαδική συνέντευξη/ομάδες εστίασης. Τα κύρια ευρήματα της έρευνας που προέκυψαν επαλήθευσαν τις ερευνητικές υποθέσεις. Η παρούσα εργασία αναδεικνύει τη σημασία της δια βίου μάθησης και της επαγγελματικής συμβουλευτικής για την αειφόρο απασχόληση και την επαγγελματική εξέλιξη των ενηλίκων άνω των 50 ετών.