Διερεύνηση της σχέσης μεταξύ προσωπικότητας και στυλ ηγεσίας των Προϊσταμένων Νηπιαγωγείων
Abstract
Η ηγεσία, ως διαδικασία με ιδιαίτερα επιδραστικό χαρακτήρα που συντονίζεται από
ένα άτομο και βοηθά ομάδες ή ανεξάρτητα άτομα να εργαστούν πρόθυμα για να
επιτύχουν προκαθορισμένους και συγκεκριμένους στόχους, αποτελεί ένα
πολυπαραγοντικό φαινόμενο, το οποίο έχει απασχολήσει μια πληθώρα μελετητών με
σκοπό την κατανόηση της φύσης του και των πολύπλοκων μηχανισμών που το ορίζουν.
Η άσκηση ηγεσίας σε εκπαιδευτικούς οργανισμούς, μέσω της υιοθέτησης ποικίλων
μοντέλων και στυλ που έχουν αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια, λειτουργεί καταλυτικά
και αποτελεί πεδίο ιδιαίτερης σημασίας, καθώς σχετίζεται άμεσα με την ποιότητα του
παραγόμενου εκπαιδευτικού έργου που έχει ως αποδέκτες τους σημερινούς μαθητές
που θα αποτελέσουν τους αυριανούς πολίτες του κόσμου. Ένας από τους παράγοντες
με τη μεγαλύτερη επιρροή ως προς τον βαθμό αποτελεσματικότητας του παραγόμενου
εκπαιδευτικού έργου είναι το άτομο που υπηρετεί σε θέση ευθύνης και μία από τις
μεταβλητές που επηρεάζουν την επιτυχία στη δράση του είναι η προσωπικότητά του.
Σύμφωνα με το Μοντέλο των Πέντε Παραγόντων, υπάρχουν πέντε βασικές διαστάσεις
της προσωπικότητας: ο νευρωτισμός, η εξωστρέφεια, η πνευματική
διαθεσιμότητα/δεκτικότητα στην εμπειρία, η καλή προαίρεση/συνεργατικότητα και η
ευσυνειδησία. Τα χαρακτηριστικά τους δύνανται να επηρεάσουν τον τρόπο με τον
οποίο ένα άτομο ασκεί ηγεσία σε συνδυασμό με άλλους παράγοντες πλαισίου που είναι
δυνατόν να μεσολαβήσουν...