Ψηφιακές δεξιότητες ανθρώπινου δυναμικού, εμπειρική μελέτη σε φορείς του Υπουργείου Πολιτισμού
Abstract
Οι ψηφιακές δεξιότητες αφορούν στην ικανότητα αποτελεσματικής χρήσης τεχνολογικών
εργαλείων και υπηρεσιών σε διάφορους τομείς της καθημερινής ζωής των πολιτών και των
εργαζομένων. Αποτελούν ουσιώδες στοιχείο της σύγχρονης κοινωνίας, καθώς επιτρέπουν
στους πολίτες να προσαρμοστούν στις απαιτήσεις του ψηφιακού περιβάλλοντος και να
συμμετέχουν πλήρως στην ψηφιακή εποχή. Το ευρωπαϊκό πλαίσιο για την ψηφιακή
ικανότητα των πολιτών (DigitalComp) παρέχει ένα σύνολο δεικτών και προτύπων που
αξιολογούν τις ψηφιακές δεξιότητες. Αυτό βοηθά στην κατανόηση και ανάπτυξη των
ψηφιακών ικανοτήτων των πολιτών σε διάφορα επίπεδα.
Οι Δείκτες Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας (DESI) αποτελούν ένα σύνολο κριτηρίων
και δεικτών για την αξιολόγηση του επιπέδου ψηφιακής ανάπτυξης σε κάθε χώρα της
Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι δείκτες που αφορούν στην
Ελλάδα, καθώς αποτελούν μια αντικειμενική μέτρηση της προόδου σε αυτόν τον τομέα
και παρέχουν σημαντικά στοιχεία για την δημιουργία πολιτικών και ανάπτυξης των
ψηφιακών δεξιοτήτων των εργαζομένων. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός στον δημόσιο
τομέα της Ελλάδος αποτελεί προτεραιότητα, καθώς επιδιώκει την αποτελεσματικότερη
παροχή υπηρεσιών στους πολίτες και τη βελτίωση της διακυβέρνησης.
Το Ινστιτούτο Επιμόρφωσης και το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης έχουν αναλάβει
μέσω στοχευμένων δράσεων τον σχεδιασμό και την υλοποίηση εκπαιδευτικών
προγραμμάτων που αφορούν στον ψηφιακό μετασχηματισμό και τις ψηφιακές δεξιότητες
των εργαζομένων στον δημόσιο τομέα. Ειδικότερα, το υπουργείο Πολιτισμού της Ελλάδος
προωθεί ένα σχέδιο ψηφιακού μετασχηματισμού με στόχο την αναβάθμιση των ψηφιακών
δεξιοτήτων και τη βελτίωση της ψηφιακής υποδομής στον τομέα του πολιτισμού.
Λαμβάνοντας υπόψιν όλα τα παρακάνω, μέσα από εκτενή επεξεργασία των δεδομένων, η
παρούσα εργασία αποσκοπεί στη καταμέτρηση των ψηφιακών δεξιοτήτων των υπαλλήλων
του Υπουργείου Πολιτισμού. Στο πλαίσιο αυτό προκρίθηκε η ανάπτυξη ενός
ερωτηματολογίου που αξιολογεί τον βαθμό ψηφιακής ικανότητας και δεξιότητων των
εργαζομένων του υπουργείου Πολιτισμού στην Ελλάδα, έχοντας ως τελικό σκοπό την
αναγνώριση των αναγκών εκπαίδευσης και επιμόρφωσης τους.