Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για την ηθική ηγεσία σε σχολικές μονάδες ειδικής και γενικής εκπαίδευσης
Abstract
Η ηθική ηγεσία επηρεάζει τις στάσεις και τις συμπεριφορές των εργαζομένων, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι ηθικοί ηγέτες διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη διασφάλιση της εργασιακής ικανοποίησης. Επιπλέον, η ικανοποίηση από την εργασία θεωρείται πρακτική μέθοδος ενθάρρυνσης των εργαζομένων να εργαστούν για την επιτυχία του οργανισμού, ενώ και το ηθικό κλίμα αποτελεί συστατικό στοιχείο του οργανωσιακού εργασιακού κλίματος. Ως εκ τούτου, θα ήταν σημαντικό να δοθεί έμφαση στην ανάδειξη των πτυχών εκείνων της ηθικής ηγεσίας που ενισχύουν θετικά το ηθικό κλίμα και την εργασιακή ικανοποίηση στους εκπαιδευτικούς οργανισμούς. Η παρούσα μελέτη εξέτασε την επίδραση της ηθικής ηγεσίας στο ηθικό κλίμα και την εργασιακή ικανοποίηση των εκπαιδευτικών. 100 εκπαιδευτικοί Α/θμιας και Β/θμιας Ειδικής και Γενικής Εκπαίδευσης συμπλήρωσαν τις κλίμακες: Ethical Leadership Questionnaire, The Ethical Climate Questionnaire και An index of Job satisfaction, οι οποίες αξιολογούν την ηθική ηγεσία, το ηθικό κλίμα και την εργασιακή ικανοποίηση αντίστοιχα. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το ηθικό κλίμα συσχετίζεται θετικά με την ηθική ηγεσία και την εργασιακή ικανοποίηση, ότι η ηθική ηγεσία συσχετίζεται θετικά με την εργασιακή ικανοποίηση και ότι οι εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής θεωρούν πως οι διευθυντές των σχολείων στα οποία υπηρετούν διοικούν περισσότερο ηθικά, σε σύγκριση με τους διευθυντές σε σχολικές μονάδες γενικής εκπαίδευσης. Τέλος, δεν υπήρξαν σημαντικές διαφοροποιήσεις ως προς το φύλο και την εργασιακή εμπειρία σε σχέση με την ηθική ηγεσία.__________________________________________________________________________________________________________________________Ethical leadership influences employees' attitudes and behaviors suggesting that ethical leaders play a key role in ensuring job satisfaction. In addition, job satisfaction is considered a practical method of encouraging employees to work for the organization’s success and moral climate is a component of organizational work climate. Therefore, it would be important to focus on highlighting those aspects of ethical leadership that positively enhance moral climate and job satisfaction in educational organizations. This study examined the impact of ethical leadership on teachers' moral climate and job satisfaction. 100 teachers of primary and secondary special and general education completed the Ethical Leadership Questionnaire, The Ethical Climate Questionnaire and An index of Job satisfaction, which evaluate ethical leadership, ethical climate and job satisfaction respectively. The results showed that ethical climate is positively related to ethical leadership and job satisfaction, that ethical leadership is also positively related to job satisfaction, and that special education teachers perceive their schools’ principals are more ethical leaders than their general education colleagues do. Finally, there were no significant differences in gender and work experience in relation to ethical leadership.