Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΣΤΗ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ. Η επίδραση των αναλυτικών προγραμμάτων της Νεωτερικότητας στην Ύστερη Νεωτερικότητα
Abstract
Η εποχή της νεωτερικότητας αποτελεί μια δύσκολα χρονικά προσδιορίσιμη περίοδο,
που χαρακτηρίζεται από εντατικές εξελίξεις και αλλαγές σε πολλούς τομείς της
κοινωνίας, όπως στην πολιτική, στην οικονομία, την τέχνη και τη φιλοσοφία. Γενικά
θα λέγαμε ότι αφορά την περίοδο από τον 18ο αιώνα ως και τις αρχές του 20ου αιώνα
περίπου. Κάποια από τα σημεία στα οποία αξίζει να σταθούμε είναι η Αναγέννηση με
την οποία επανεκτιμάται η αρχαία ελληνορωμαϊκή παράδοση, η επανάσταση της
γνώσης και η έμφαση στον ανθρωπισμό, με τον οποίο ο άνθρωπος τίθεται στο
επίκεντρο της ανθρώπινης δημιουργίας, οι εξερευνήσεις και οι ανακαλύψεις, η
αναστοχαστικότητα στη θρησκεία, η ελευθερία και η ατομικότητα. Η νεωτερικότητα
συνδέεται κυρίως με την περίοδο του Διαφωτισμού, τη Γαλλική και Αμερικανική
Επανάσταση.
Όπως είναι φυσικό, μέσα στο ευρύτερο πλαίσιο των αλλαγών δεν είναι δυνατό
να μείνει ανεπηρέαστος και ο τομέας της εκπαίδευσης. Αν και η εκπαίδευση
εξακολούθησε να είναι προνομιακή και για λίγους, ιδιαίτερα στην πρώιμη
νεωτερικότητα, οι αλλαγές που σημειώθηκαν στο κοινωνικό γίγνεσθαι επηρεάζουν
τον τρόπο που διαμορφώνεται και η εκπαίδευση. Παρατηρείται ίδρυση
πανεπιστημίων, διαδίδεται η γραπτή γλώσσα που επέτρεψε την ευρύτερη διάδοση της
γνώσης, ενώ αναγνωρίστηκε η σημασία της παιδείας στη δημιουργία δημοκρατικών
πολιτών.
Τα δικαιώματα των μαθητών την περίοδο αυτή δεν είναι ακόμη
κατοχυρωμένα. Η αυστηρότητα και η πειθαρχία ήταν ένα χαρακτηριστικό στοιχείο
της εποχής, ενώ οι μαθητές δεν μπορούσαν να εκφράσουν τις απόψεις τους ή να
αμφισβητήσουν την αυθεντία του/της εκπαιδευτικού. Βέβαια από την περίοδο του
Διαφωτισμού και προς το τέλος της νεωτερικότητας εμφανίζονται προοδευτικές ιδέες
σε σχέση με την εκπαιδευτική διαδικασία, τους μαθητές-τριες και τον ρόλο του
σχολείου στην κοινωνία.
Όλες αυτές οι αλλαγές στον τομέα της παιδείας επηρεάζουν, όπως είναι
αναμενόμενο και τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών που αντανακλούν τις νέες
ιδέες και διαμορφώνονται ανάλογα με την εκπαιδευτική φιλοσοφία και τις
κοινωνικοπολιτικές και πολιτιστικές αλλαγές που λαμβάνουν χώρα μέσα σε αυτήν
την τόσο μεγάλη χρονική περίοδο. Πολλοί στοχαστές είναι αυτοί που επηρέασαν με
τις θεωρίες και τις μεθόδους τους τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών στην περίοδο
αυτή. Ανάμεσά τους ο Herbart και ο Dewey, ο Bobbitt και ο Tyler,ο Bloom.
____________________________________________________________________________________________________________________________________Talking about the era of modernity, one could say that it is a very difficult
time-oriented period that consisted of intensive and vast changes in many societies
area like politics, arts, philosophy and economy. Generally, we would say that it
refers to the time period right after the Middle Ages, i.e. from the 18th century until
the 20th century, more or less. Some interesting points worthies of mentioning are the
Renaissance that reassessed and revived, in a way, the ancient Greco-Roman tradition,
the knowledge revolution and the humanism highlight that placed the man in the
center of human creation, exploration and discovery, the re-meditation of religion,
freedom and individuality. Modernity is mainly correlated with the Enlightenment
era, along with the American and French revolutions respectively.
As natural, in the broader context of continuing changes, the sector of
education could not be unaffected. Although education was a privilege for an elite
part of society, especially in the early modernity, changes that occur in society affect
the way education is formed. Universities establishment, written language diffusion
that allowed for the knowledge spread and the importance of education in the creation
of democratic and responsible citizens was acknowledged.
The rights of the students were not vested at the time. Discipline and severity
were basic elements of the period, while students were not allowed to express their
opinion or to question the educational authorities. Nonetheless, beginning at the
period of Enlightenment to the end of the modernity era, progressive ideas are
beginning to be mentioned associated with the education procedures, the students and
the role of school in society.
These changes in the education sector affected the study schedules and
programs, named also curricula, which reflect new and innovative ideas and formed
depending on the educational philosophy, the social-political and cultural changes that
happen in the above-mentioned time period. Moreover, many thinkers affected as
influencers with their theories and practices the educational status quo and the way
that things were done educationally in that period. Amongthem, Herbart, Dewey,
Bobbitt and Tyler stand out.