Εισαγωγή και διαχείριση αλλαγής: το παράδειγμα της εξ’αποστάσεως δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
View/ Open
Date
2021-06Author
Παπαδόπουλος, Αθανάσιος
Papadopoulos, Athanasios
Metadata
Show full item recordAbstract
Θέμα αυτής της μεταπτυχιακής μελέτης είναι οι στάσεις εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας
εκπαίδευσης για την εισαγωγή εκπαιδευτικής αλλαγής αναφορικά με τους λόγους αντίστασης
στην αλλαγή, την τηλεκπαίδευση και στοιχεία ηγεσίας και λήψης αποφάσεων. Οι λόγοι
αντίστασης στην αλλαγή συχνά είναι ψυχολογικοί, προσωπικοί, οργανωτικοί ή σχετιζόμενοι
με τη σχολική κουλτούρα. Για τη διαχείριση της εκπαιδευτικής αλλαγής, είναι σημαντικό να
γνωρίζει κανείς για ποιους λόγους οι εκπαιδευτικοί αντιστέκονται στην αλλαγή. Ο δεύτερος
πυλώνας της εργασίας, η τηλεκπαίδευση, ήταν μια απαραίτητη εκπαιδευτική αλλαγή στον
καιρό της πανδημίας, αλλά έχει υποστεί μεγάλη κριτική, κυρίως για το γεγονός ότι οι πόροι
είναι ανεπαρκείς και πολλοί μαθητές που δε διαθέτουν συνδεσιμότητα ή τεχνικά μέσα
βρίσκονται σε δύσκολη θέση. Τέλος, στη βιβλιογραφική ανασκόπηση αναλύθηκαν και
ζητήματα που αφορούν την ηγεσία και τη συμμετοχή εκπαιδευτικών στη λήψη αποφάσεων. Η
έρευνα εκπονήθηκε με ερωτηματολόγιο σε 211 εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας, το οποίο
διανεμήθηκε μέσω Google Forms, λόγω της υγειονομικής κρίσης. Τα αποτελέσματα έδειξαν
ότι οι εκπαιδευτικοί αντιστέκονται στην αλλαγή όταν οι πόροι δεν είναι επαρκείς, για
ψυχολογικούς λόγους ή όταν διαφωνούν με τις αποφάσεις των κεντρικών θεσμών. Παρομοίως,
η τηλεκπαίδευση επικρίθηκε για την αναποτελεσματικότητα και την ανυπαρξία επαρκών
πόρων. Τέλος, έγινε φανερό ότι η συμμετοχή των εκπαιδευτικών στη λήψη αποφάσεων είναι
απαραίτητη κατά αυτούς και τη βιβλιογραφία, καθώς εκείνοι γνωρίζουν σε μεγαλύτερο βαθμό
τις πιθανές επιπλοκές και καλούνται να εφαρμόσουν τις αλλαγές._______________________________________________________________________________________________________________________________________________________-The topic of this postgraduate study is the attitudes of secondary school teachers towards the
introduction of educational change regarding the reasons for resistance to change, distance
learning and elements of leadership and decision making. Reasons for resisting change are
often psychological, personal, organizational, or school culture related. To manage educational
change, it is important to know why teachers are resisting change. The second pillar of the
study, distance learning, was a necessary educational change in the time of the pandemic, but
has been widely criticized, especially for the fact that resources are scarce and many students
who lack connectivity or technical means are in a difficult position. Finally, the literature
review analyzed issues related to leadership and teacher involvement in decision making. The
survey was conducted with a questionnaire to 211 secondary school teachers, which was
distributed through Google Forms, due to the health crisis. The results showed that teachers
resist change when resources are insufficient, for psychological reasons or when they disagree
with the decisions of central institutions. Similarly, e-learning has been criticized for
inefficiency and lack of adequate resources. Finally, it became clear that the involvement of
teachers in decision-making is necessary according to both them and the literature, as they are
more aware of the possible complications and are called upon to implement the changes.