Διαπιστωτικά και αξιολογικά κριτήρια για την ελληνική ως ξένη γλώσσα
Abstract
Η παρούσα διπλωματική εργασία με θέμα: «Διαπιστωτικά και αξιολογικά κριτήρια για
την ελληνική ως ξένη γλώσσα» επιχειρεί να παρουσιάσει βιβλιογραφικά τόσο τα
επίπεδα όσο και τα κριτήρια ελληνομάθειας για την εκμάθηση της ελληνικής ως ξένης
γλώσσας. Το 1ο κεφάλαιο της εργασίας περιλαμβάνει μια λεπτομερή ανάλυση της
έννοιας της γλωσσικής αξιολόγησης, αντλώντας στοιχεία από πηγές της ελληνικής
αλλά και της διεθνούς βιβλιογραφίας, αναφέροντας την πορεία της στο πέρασμα του
χρόνου και τους τρόπους και τα κριτήρια τα οποία εφαρμόζονται στην Ελλάδα. Επίσης,
δίνονται οι ορισμοί και το περιεχόμενο εννοιών, όπως είναι η ξένη γλώσσα και η
διγλωσσία. Στη συνέχεια, στο 2ο κεφάλαιο της εργασίας παρουσιάζονται η λειτουργία,
οι στόχοι και τα διαπιστωτικά κριτήρια ελληνομάθειας του Κέντρου Ελληνικής
Γλώσσας (στο εξής Κ.Ε.Γ.) στη Θεσσαλονίκη, του Εργαστηρίου Διαπολιτισμικών και
Μεταναστευτικών Μελετών (στο εξής Ε.ΔΙΑ.Μ.ΜΕ.) του Πανεπιστημίου Κρήτης και
του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (στο εξής Ι.Ε.Π.) του Υπουργείου Παιδείας
και Θρησκευμάτων της Ελλάδας. Στο 3ο κεφάλαιο της εργασίας γίνεται μια
ολοκληρωμένη ανάλυση του Κοινού Ευρωπαϊκού Πλαισίου Αναφοράς (στο εξής
Κ.Ε.Π.Α.) για τις Γλώσσες. Στο 4ο κεφάλαιο, το οποίο αποτελεί και το τελευταίο της
εργασίας, γίνεται μια σύγκριση του Κοινού Ευρωπαϊκού Πλαισίου Αναφοράς με τα
ισχύοντα ελληνικά διαπιστωτικά τεστ του Κ.Ε.Γ., του Ε.ΔΙΑ.Μ.ΜΕ. και του Ι.Ε.Π._____________________________________________________________________________________________________________________________The hereunto Master’s thesis with the subject: “Declaratory and evaluative criteria of
Greek as a Foreign Language” attempts to present the levels as well as the criteria of
learning Greek as a foreign language, based on a literature review. The first chapter of
the thesis includes a thorough analysis of the concept of linguistic evaluation, drawing
evidence upon greek and international literary studies, referring to its development in
the course of time and the ways and criteria which are implemented in Greece.
Moreover, definitions and content of concepts, such as foreign language and
bilingualism, are provided. Next, in the second chapter of the thesis, there is a
presentation of the function, the goals and the declaratory criteria of learning Greek
formulated by the Greek Language Centre (as of now GLC) in Thessaloniki, in the
Laboratory of Intercultural and Immigration Studies (henceforward LIIS), by the
University of Crete and the Institute of Educational Policy (henceforward IEP) of the
Ministry of Education, Religious Affairs and Sport of Greece. The third chapter of this
study includes a well-rounded analysis of the Common European Framework
(henceforward CEFR) of Reference for Languages. In the fourth and last chapter of this
thesis, the Common European Framework is compared to the greek declaratory tests in
effect by GLC, LIIS and IEP.