Αξιακά πρότυπα και κοινωνικές επιλογές της γενιάς Ζ: διερεύνηση απόψεων/στάσεων μαθητών/τριών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του ν. Γρεβενών
Abstract
Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν η διερεύνηση των απόψεων, στάσεων,
συμπεριφορών, πρακτικών και αξιών της γενιάς Ζ, μέσα από την εξέταση ενός δείγματος
μαθητών Γυμνασίου (Ν=75) και Λυκείου (Ν=47) που ανήκουν σε αυτή τη γενιά. Για την
έρευνα υιοθετήθηκε η ποσοτική μέθοδος με ερωτηματολόγιο. Τα ευρήματα αυτής της
έρευνας δηλώνουν πως οι μαθητές του δείγματος έχουν κάποιο ενδιαφέρον για την
πολιτική και κοινωνική ζωή. Επίσης καταναλώνουν διαδικτυακό περιεχόμενο, αλλά
ταυτόχρονα είναι επιφυλακτικοί ως προς τις διαδικτυακές πηγές ενημέρωσης,
συμπεριλαμβανομένων και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Το ίδιο ισχύει και για το
ότι ενώ ακολουθούν influencers, είναι δύσπιστοι ως προς τον βαθμό εμπιστοσύνης σε
αυτούς για κοινωνικοπολιτικά ζητήματα. Οι περισσότερο νιώθουν ότι έχουν υπάρξει
«θύμα» ψευδούς είδησης, αλλά παράλληλα πιστεύουν ότι έχουν την ικανότητα να
αναγνωρίσουν μια ψευδή είδηση. Επίσης, η πλειονότητα τείνει αρκετές φορές να
«διασταυρώνει» από διαφορετικές πηγές μια είδηση που ενδιαφέρει όταν τη διαβάσει,
ενώ κριτήρια αξιολόγησης μίας είδησης είναι περισσότερο η εμπιστοσύνη στο άτομο που
την (ανα)δημοσίευσε και περισσότερο αν προέρχεται από επίσημο κρατικό φορέα, καθώς
και κατά πόσο η είδηση τους φαίνεται λογική / ταιριάζει με το πως το σκέφτονται οι
ίδιοι. Βρέθηκε ακόμα μία ανησυχία για το φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής, μία
συμφωνία με τη λογική και τους στόχους του κινήματος #metoo. Αντίθετα, υπήρξε μία
ουδέτερη στάση αναφορικά με τις κινητοποιήσεις που έχουν λάβει χώρα κατά των
εμβολίων και της χρήσης μάσκας στα σχολεία, με τις κινητοποιήσεις που έχουν λάβει
χώρα ενάντια στην ίδρυση Πανεπιστημιακής αστυνομίας, καθώς και με το hashtag
#cancel_efood. Επίσης, η πλειοψηφία δεν έχει λάβει μέρος σε διαδήλωση, πορεία,
διαμαρτυρία, σε οικονομική συνεισφορά σε πολιτική/κοινωνική εκδήλωση φεστιβάλ
(εισιτήρια, συνδρομές κτλ) και σε συλλογικότητα γειτονιάς, ενώ λιγότεροι από τους
μισούς δήλωσαν πως σκοπεύουν να ψηφίσουν στις επόμενες εκλογές. Τέλος, δεν
διαπιστώθηκαν πολλές και ουσιαστικές διαφοροποιήσεις των απόψεων, στάσεων και
πρακτικών των συμμετεχόντων στη βάση του φύλου και της τάξης φοίτησης, παρά με
ελάχιστες εξαιρέσεις. Ωστόσο, χρειάζονται περαιτέρω έρευνες σε μεγαλύτερο δείγμα του
ευρύτερου πληθυσμού. ______________________________________________________________________________________________________________________________The purpose of this paper was to investigate the opinions, attitudes, behaviors, practices
and values of Generation Z, through the examination of a sample of High School (N=75)
and High School (N=47) students who belong to this generation. The quantitative method
with a questionnaire was adopted for the research. The findings of this research state that
the students in the sample have some interest in political and social life. They also
consume online content, but at the same time are wary of online sources of information,
including social media. The same applies to the fact that while they follow influencers,
they are skeptical about the degree of trust in them on socio-political issues. Most feel
they have been a "victim" of fake news, but also believe they have the ability to recognize
a fake news story. Also, the majority tends several times to "cross-reference" a news item
of interest from different sources when they read it, while the criteria for evaluating a
news item is more the trust in the person who (re)published it and more if it comes from
an official state body, as well as to what extent the news seems reasonable to them / fits
with how they think about it themselves. Another concern about the phenomenon of
climate change was found, an agreement with the logic and goals of the #metoo
movement. In contrast, there was a neutral stance regarding the protests that have taken
place against vaccines and the use of masks in schools, the protests that have taken place
against the establishment of University Police, and the hashtag #cancel_efood. Also, the
majority has not taken part in a demonstration, march, protest, financial contribution to a
political/social festival event (tickets, subscriptions, etc.) and neighborhood collective,
while less than half stated that they intend to vote in the next elections. Finally, there
were not many significant differences in the opinions, attitudes and practices of the
participants on the basis of gender and class of study, except with a few exceptions.
However, further investigations in a larger sample of the wider population are needed.