Η Αντιμετώπιση της Διδασκαλίας της Αγγλικής Γλώσσας στο Νηπιαγωγείο από τους Ίδιους τους Διδάσκοντες της Αγγλικής
View/ Open
Date
2024-05Author
Παπακωνσταντίνου, Ευανθία
Papakonstantinou, Evanthia
Metadata
Show full item recordAbstract
Τα τελευταία χρόνια έγινε η εισαγωγή των Αγγλικών στα νηπιαγωγεία της Ελλάδας, έπειτα από
την πετυχημένη ένταξη τους στις πρώτες τάξεις του δημοτικού και από τις εισηγήσεις της
Ευρωπαϊκής Επιτροπής σε θέματα εκπαίδευσης ως προς τη θετική συνεισφορά μιας τέτοιας
απόφασης. Η εκμάθηση των Αγγλικών στα νηπιαγωγεία αντανακλά την συνεχώς αυξανόμενη
αναγνώριση της σημασίας των αγγλικών ως μιας παγκόσμιας γλώσσας (lingua franca) και τη
σημασία της εκμάθησης ξένων γλωσσών στη σημερινή πολυπολιτισμική και πολυγλωσσική
κοινωνία. Τα παιδιά μέσω της πρώιμης έκθεσης τους σε μια ξένη γλώσσα, αποκτούν δεξιότητες
τόσο γλωσσικές όσο και πολιτισμικές οι οποίες είναι απαραίτητες για να αναπτυχθούν και να
ευδοκιμήσουν σε ένα κόσμο, στον οποίο άνθρωποι από διαφορετικά υπόβαθρα θα μπορούν να
συνυπάρξουν και να συνεργαστούν αρμονικά. Στο θεωρητικό τμήμα της εργασίας αρχικά
παρουσιάζεται το ευρωπαϊκό πλαίσιο εισαγωγής των ξένων γλωσσών στην εκπαίδευση με
έμφαση στην προσχολική εκπαίδευση, ώστε να γίνει κατανοητό το γενικότερο πλαίσιο από το
οποίο πάρθηκε η απόφαση εισαγωγής των Αγγλικών στα νηπιαγωγεία. Στα επόμενα κεφάλαια
αναλύεται διαχρονικά το πλαίσιο εισαγωγής των ξένων γλωσσών στο ελληνικό εκπαιδευτικό
σύστημα με έμφαση στην αγγλική γλώσσα. Μέσα από αυτή την ιστορική αναδρομή στη
ξενόγλωσση εκπαιδευτική πολιτική, φτάνουμε στο 2020 οπότε παρουσιάζεται η νομοθεσία
παράλληλα με την εφαρμογή του προγράμματος εισαγωγής της αγγλικής στα νηπιαγωγεία.
Τέλος, προκειμένου να κατανοηθεί πληρέστερα η απόφαση ένταξης των Αγγλικών στην
προσχολική ηλικία εξετάζεται ο παράγοντας ηλικία σε σχέση με την εκμάθηση των ξένων
γλωσσών και κατά πόσο η πρώιμη έκθεση συμβάλει θετικά ή όχι. Στο ερευνητικό τμήμα της
εργασίας παρουσιάζονται οι στάσεις και εμπειρίες 130 εκπαιδευτικών αγγλικής που
προέρχονται από ποικίλα δημογραφικά προφίλ ως προς την ηλικία, προϋπηρεσία, σπουδές,
καθεστώς εργασίας και το σχολείο υπηρέτησης. Μέσω ενός κλειστού τύπου ερωτηματολογίου
καλούνται να αποτυπώσουν τις απόψεις τους απέναντι στο πρόγραμμα εισαγωγής των
αγγλικών στο νηπιαγωγείο, στο ζήτημα της έκθεσης των μαθητών σε μια ξένη γλώσσα σε
πρώιμη παιδική ηλικία, στα πιθανά οφέλη που παρατήρησαν στους μαθητές τους, στις
μεθόδους μάθησης και στις δραστηριότητες που εφάρμοσαν στη διδασκαλία τους, στην
επιμόρφωση που δέχτηκαν από το υπουργείο παιδείας, στη συνεργασία με τους νηπιαγωγούς
του τμήματος και τέλος στις πιθανές ελλείψεις που παρατήρησαν κατά την εφαρμογή του
προγράμματος αυτού. Μέσα από τα ευρήματα της έρευνας αποτυπώνεται η θετική επίδραση
του προγράμματος στους μαθητές, η ποικιλία εκπαιδευτικών μέσων που χρησιμοποιούν οι
εκπαιδευτικοί, η μεγάλη συμμετοχή τους στην επιμόρφωση αλλά και η τουλάχιστον τυπική
συνεργασία των εκπαιδευτικών των δυο ειδικοτήτων (Αγγλικής, Νηπιαγωγών)._____________________________________________________________________________________________________________________In the recent past English has been introduced in Greek kindergartens following the successful
introduction of the subject in the first grades of primary school, as well as the recommendations
of the European Commission on educational issues regarding the positive contributions of a
decision like that. The acquisition of English in kindergartens reflects the ever increasing
recognition of the importance of English as a global language (lingua franca|) and the
importance of foreign language learning in today’s multicultural and multilingual society.
Through early exposure to a foreign language, children acquire both linguistic and cultural skills
that are necessary for the children in order to develop and thrive in a world, where people of
different backgrounds can coexist and work together in harmony. In the theoretical part of this
paper, it is presented the European framework for the introduction of foreign languages,
especially in preschool education, in order to give better understanding of the framework in
which the decision to introduce English in kindergartens was made. In the following chapters,
the context of the introduction of foreign languages into the Greek educational system is
analyzed over time, especially for the English language. After the historical review on foreign
language education policy, it is presented the legislation alongside the implementation of the
program of introducing English in kindergartens. Lastly, in order to fully comprehend the
decision to implement English in preschool education, the age factor is taken into consideration
and whether it has a positive effect on language learning or not. The research part of the paper
presents the attitudes and experiences of 130 English teachers who come from a variety of
demographic profiles in terms of age, work experience, studies, employment status and place
of work. Through a close ended questionnaire, they are asked to express their views on the
program of introducing English in kindergartens, on the issue of students’ exposure to a foreign
language early in childhood, on the possible benefits that they might observed in their students,
on the learning methods and activities that they used at their teaching, on the training they
received by the ministry of education and on the collaboration that they had with the class
teachers and last on the possible deficiencies that they noticed during the implementation of the
program. Through the findings of this research, it is reflected the positive impact of the
implementation of the program, the variety of educational materials used by the teachers, their
great attendance to the training, as well as the at least standard cooperation between the two
educators (English teacher, Preschool teacher).