ΡώσοιΚαλλιτέχνες – WassilyKandinsky. Εκπαιδευτικές προσεγγίσεις στο Νηπιαγωγείο
Abstract
Η τέχνη στη σημερινή εποχή αποτελεί ένα μέσοαπό το οποίο τα παιδιά στο
νηπιαγωγείο μπορούν να έχουν πολλά οφέλη. Είτε με συστηματικόείτε με αυθόρμητο
τρόπο, η τέχνη είναι μία ενδιαφέρουσα εναλλακτική για τα παιδιά, δίνοντάς τους
πολλές ευκαιρίες για ελεύθερη έκφραση, δημιουργία, συνεργασία και εξερεύνηση.
Πολλοί μεγάλοι ζωγράφοι, αλλά και κινήματα, που αναπτύχθηκαν σε διάφορες εποχές,
έχουν επηρεάσει τους τρόπους που προσεγγίζουν οι σύγχρονοι εκπαιδευτικοί την τέχνη,
αλλά και τους τρόπους που διδάσκουν στα παιδιά γενικά για την τέχνη, τις τάσεις, αλλά
και τα έργα μεγάλων ζωγράφων, όπως του W. Kandinsky.
Στο πρώτο κεφάλαιο της παρούσας εργασίας αναφέρεται στη ζωή του μεγάλου
ζωγράφου, αλλά και αναλύεται η έννοια και τα βασικά χαρακτηριστικά του κινήματος
του εξπρεσιονισμού και της αφηρημένης τέχνης, που τον επηρέασαν σε μεγάλο βαθμό.
Στο δεύτερο κεφάλαιο αναδεικνύεται το ρεύμα της Ρωσικής Πρωτοπορίας της
εποχής εκείνης, ώστε να εστιάσουμε στις γενικότερες τάσεις, αλλά και στις συνθήκες
που επικρατούσαν εκείνη την περίοδο κάνοντας λόγο για τις αλλαγές που έκαναν οι
καλλιτέχνες ως προς τις πρακτικές ζωγραφικής στα έργα τους.
Στο τρίτο κεφάλαιο αναφέρεται γενικότερα το ΤΙ σήμαινε για το μεγάλο
ζωγράφο το έργο τέχνης και ποια ήταν η σχέση του με αυτό. Επιπρόσθετα, αναλύονται
μερικά από τα πιο γνωστά έργα του, που άφησαν εποχή, εξειδικεύοντας παράλληλα τις
τεχνοτροπίες και τους συνδυασμούς που χρησιμοποίησε ο ίδιος σε καθένα από αυτά.
Το τέταρτο κεφάλαιο εστιάζει σε εκπαιδευτικές πρακτικές που μπορούν να
ακολουθηθούν στην εποχή μας στο σύγχρονο σχολείο, αλλά και να αξιοποιηθούν με
τον κατάλληλο τρόπο, εμπνεόμενοι από την τέχνη και τα έργα του μεγάλου αυτού
ζωγράφου της Ρωσίας. Επίσης, στο ίδιο κεφάλαιο αναφέρονται και κάποιες
δραστηριότητες σχετικές με το έργο του Kandinsky, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν
από τους εκπαιδευτικούς στο νηπιαγωγείο για να αρχίσουν τα παιδιά να εξοικειώνονται
με θέματα τέχνης, έργα και τεχνοτροπίες.
Συνοψίζοντας, στοτέλοςτηςεργασίας, εξάγονταικαιτασυμπεράσματα._________________________________________________________________________________________________________________________Nowadays, art is a means through which kindergarten children can have
numerous benefits. Either systematically or spontaneously art is an interesting
alternative for kids providing them with many opportunities for free expression,
creation, co-operation and exploration. Most of the famous painters and art movements
developed in various eras have influenced not only the way contemporary teachers
approach art but also the methods through which they teach kids about art, its tendencies
and works of art of greatest painters, such as W. Kandinsky.
The first chapter of this paper refers to the painter’s life, the concept and the
basic characteristics of expressionism and abstract art, as well, which had a great impact
on him.
The second chapter points out the Russian Innovation movement of that era and
thus, general tendencies are concluded. What is more, the prevailing conditions of that
time and the changes painters made regarding their practices in their artworks are
mentioned.
The third chapter analyses what the artwork meant for the great painter and how
he was related with it. Additionally, some of his masterpieces that let their mark in art
history are analyzed. At the same time, the combinations of techniques he used in each
of them are referred.
The fourth chapter focuses on educational practices which can be followed in
our days at the modern school and which can be deployed in the most suitable way if
teachers are inspired by the art and masterpieces of the Russian painter. Furthermore,
in the same chapter, some activities related to Kandinsky’s work are mentioned; they
can be used by kindergarten teachers in order for kids to familiarize themselves with art
issues, works of art and techniques.
Finally, the conclusions of the papers are drawn.