Λειτουργία των νηπιαγωγείων του δάσους σε μια Μεσογειακή χώρα. Έρευνα σε νηπιαγωγούς και γονείς
Abstract
Η παρούσα έρευνα επικεντρώνεται στα Σχολεία του Δάσους, τα οποία αποτελούν ένα
διαφορετικό και εξαίρετο εκπαιδευτικό πλαίσιο, ξεκινώντας από την βόρεια Ευρώπη.
Η ενίσχυση της Περιβαλλοντικής Συνείδησης, η βελτίωση της σωματικής υγείας και
των κοινωνικών δεξιοτήτων, η καλλιέργεια των εσωτερικών κινήτρων είναι μερικά από
τα οφέλη που αποκομίζουν οι μαθητές των Σχολείων του Δάσους, σύμφωνα με τη
βιβλιογραφία. Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι η καταγραφή των γνώσεων και των
απόψεων Ελλήνων γονέων και νηπιαγωγών σχετικά με τα Σχολεία του Δάσους. Η
έρευνα πραγματοποιήθηκε μέσω ερωτηματολογίου και οι συμμετέχοντες ήταν 217,
από όλη την Ελλάδα, εκ των οποίων οι 115 ήταν γονείς και οι υπόλοιποι 102
νηπιαγωγοί, που εργάζονται σε δημόσια και ιδιωτικά νηπιαγωγεία της Ελλάδας.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, σημαντικά ποσοστά Ελλήνων νηπιαγωγών δεν
γνώριζαν τι είναι τα Σχολεία του Δάσους (επιλογή «Όχι» 51%), τη φιλοσοφία
λειτουργίας τους (επιλογές «Καθόλου» και «Λίγο» αθροιστικά 68%), και τις
δεξιότητες που αποκομίζουν τα παιδιά κατά τη μεταφορά της μάθησης στο φυσικό
περιβάλλον (επιλογές «Καθόλου» και «Λίγο» αθροιστικά 54%). Τα ποσοστά αυτά
ήταν εξίσου μεγάλα στις απαντήσεις των γονέων, παρόλο που οι στάσεις και των δυο
ομάδων (γονείς και νηπιαγωγοί) ήταν σχετικά θετικές, τόσο αναφορικά με την πρόθεση
να φοιτήσει το δικό τους παιδί σε ένα Σχολείο του Δάσους (με συνολικό ποσοστό 89%
να απαντάει θετικά), όσο και με τη δυνατότητα λειτουργίας ενός τέτοιου σχολείου στο
ελληνικό πλαίσιο. Τα αποτελέσματα της έρευνας καταγράφουν μια ξεκάθαρη έλλειψη
γνώσεων σχετικά με τη παιδαγωγική του δάσους και τη φιλοσοφία των σχολείων που
ορίζουν τη λειτουργία τους σύμφωνα με τις αρχές της. Η παιδαγωγική του δάσους
ενισχύει την θετική στάση απέναντι στην αειφόρο ανάπτυξη, γιατί αναδεικνύει
συγκεκριμένα σημεία αναφοράς με σκοπό τη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας
και την ενίσχυση των δεξιοτήτων των μελλοντικών πολιτών.__________________________________________________________________________________________________________________________________________________This research focuses on Forest Schools, which is a different and excellent educational
context, starting from northern Europe. The strengthening of environmental awareness,
the improvement of physical health and social skills, the cultivation of internal
motivation are some of the benefits obtained by the students from Forest Schools,
according to the literature. The purpose of this research is to demonstrate the knowledge
and viewpoints from Greek parents and kindergarten teachers towards Forest Schools.
The research was carried out through a questionnaire with 217 participants, from all
over Greece, of which 115 were parents and the remaining 102 were kindergarten
teachers, working in public and private kindergartens in Greece. According to the
results, significant percentages of Greek kindergarten teachers did not know what
Forest Schools are (option “No” 51%), their operating philosophy (options "Not at all"
and "A little" totaling 68%), and the skills that the children gain when learning is
transferred to the natural environment ("Not at all" and "A little" options totaling 54%).
These percentages were equally large in parents' responses, even though the attitudes
of both groups (parents and kindergarten teachers) were relatively positive, both
regarding the intention to have their own child attending a Forest School (with a total
percentage of 89% to answer positively), as well as with the possibility of operating
such a school in the Greek context. The results of the survey record a clear lack of
knowledge about forest pedagogy and the philosophy of schools that define their
operation according to its principles. Forest pedagogy enhances the promotion of a
positive viewpoint of sustainable development, because it highlights specific points of
reference in order to improve the educational process and strengthen the skills of future
citizens.