Συγκριτική προσέγγιση του μοντέλου αξιολόγησης των εκπαιδευτικών 2015-2023. Ανάλυση περιεχομένου κειμενικού λόγου της Δ.Ο.Ε.
Abstract
Η παρούσα διπλωματική εργασία επικεντρώνεται στη συγκριτική ανάλυση των
πλαισίων αξιολόγησης των εκπαιδευτικών που εφαρμόστηκε στην Ελλάδα κατά την περίοδο
2015-2023, με έμφαση στην ανάλυση περιεχομένου κειμενικού λόγου της Διδασκαλικής
Ομοσπονδίας Ελλάδος (Δ.Ο.Ε.). Η εργασία διερευνά τις προσεγγίσεις και πτυχές των
διαφόρων πλαισίων αξιολόγησης που εφαρμόζονται κατά την εν λόγω περίοδο,
αναδεικνύοντας τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα κάθε προσέγγισης.
Μέσω μιας λεπτομερούς ανάλυσης του κειμενικού λόγου της Δ.Ο.Ε., η έρευνα
αναδεικνύει τις προτιμήσεις, τις πολιτικές προτεραιότητες και τους στόχους που καθορίστηκαν
κατά την περίοδο αυτή. Επιπλέον, παρέχει τις αντιδράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας
έναντι των συγκεκριμένων πλαισίων αξιολόγησης.
Κατά τη διάρκεια της έρευνας, προκύπτει ότι το πλαίσιο αξιολόγησης παρουσίασε
ορισμένες επιτυχίες στην προώθηση της ισότητας και της αξιοκρατίας στο εκπαιδευτικό
σύστημα, αλλά αντιμετώπισε παράλληλα και προκλήσεις. Ανάμεσα σε αυτές περιλαμβάνονται
η δυσκολία στην αντικειμενική μέτρηση της διδακτικής ποιότητας, η ανάγκη για συνεχείς
ενημερώσεις των μεθοδολογιών και η ανάγκη για διαφοροποίηση στην αξιολόγηση.
Ως προτάσεις για μελλοντικές έρευνες ή βελτιώσεις προτείνεται η ανάπτυξη νέων
προσεγγίσεων και εργαλείων αξιολογήσεων που θα είναι πιο αντικειμενικά, ευέλικτα και
διαφοροποιημένα, καθώς και η συνεχής επαγγελματική ανάπτυξη και εκπαίδευση των
εκπαιδευτικών σε θέματα αξιολόγησης.
_______________________________________________________________________________________________________________________________This thesis focuses on the comparative analysis of the teacher evaluation frameworks
implemented in Greece during the period 2015-2023, with an emphasis on the content analysis
of the textual discourse of the Greek Teachers’ Federation. The paper explores the approaches
and aspects of the various evaluation frameworks applied during the period in question,
highlighting the advantages and disadvantages of each approach.
Through a detailed analysis of the textual discourse of the Greek Teachers’ Federation,
the research highlights the preferences, political priorities and goals set during this period. In
addition, it provides the reactions of the educational community towards the specific
assessment frameworks.
During the research, it appears that the assessment framework has shown some
successes in promoting equity and meritocracy in the education system, but it has also faced
challenges. These include the difficulty in objectively measuring teaching quality, the need for
continuous updates of methodologies and the need for differentiation in assessment.
As suggestions for future research or improvements, the development of new
approaches and assessment tools that will be more objective, flexible and differentiated, as well
as the continuous professional development and training of teachers in assessment matters are
proposed.