Ο ρόλος των ΣΔΕ και η συμβολή τους στην ποιότητα ζωής και την κοινωνική ένταξη των εκπαιδευομένων : η περίπτωση του ΣΔΕ Ιωαννίνων
Abstract
Στην παρούσα εργασία διερευνήθηκε ο θεσμός των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας(ΣΔΕ) και κατά πόσο αυτά συμβάλουν στην ποιότητα ζωής και την κοινωνική ένταξη των εκπαιδευομένων. Τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας είναι ένα ευρωπαϊκό πρόγραµµα που δημιουργήθηκε µε στόχο την καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού συγκεκριμένων πληθυσμιακών οµάδων. Στην Ελλάδα αποτέλεσαν έναν καινοτόμο εκπαιδευτικό θεσμό που απευθύνεται σε ενήλικες πολίτες, που δεν ολοκλήρωσαν την υποχρεωτική εκπαίδευση. Στην παρούσα έρευνα αρχικά παρουσιάζονται ευρήματα που προέκυψαν από την αναζήτηση και ανάλυση σχετικών άρθρων. Αναλύονται όροι που σχετίζονται με την Δια βίου Εκπαίδευση και Μάθηση, γίνεται αναφορά στην εκπαίδευση ενηλίκων και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των ενήλικων εκπαιδευόμενων. Αναφέρεται το πλαίσιο σύμφωνα με το οποίο ιδρύθηκαν και λειτουργούν τα ΣΔΕ στην Ευρώπη και οι βασικοί πυλώνες λειτουργίας τους. Έπειτα παρουσιάζονται στοιχεία για την ίδρυση των ΣΔΕ στην Ελλάδα, τα προγράμματα σπουδών, την λειτουργία τους στην χώρα μας και την φιλοσοφία τους. Η μεθοδολογική προσέγγιση που χρησιμοποιήθηκε είναι η ποιοτική έρευνα ώστε να διερευνηθεί ο ρόλος του ΣΔΕ Ιωαννίνων στην εξέλιξη της ζωής των εκπαιδευόμενων. Αξιοποιήθηκε το ερευνητικό εργαλείο της ημιδομημένης συνέντευξης με ερωτήσεις ανοικτού τύπου σε εκπαιδευτές και εκπαιδευόμενους. Μέσω των ερωτήσεων των συνεντεύξεων δόθηκαν απαντήσεις στα ερευνητικά ερωτήματα που είχαν τεθεί. Όσον αφορά στα βασικότερα ευρήματα, από την ανάλυση του λόγου των εκπαιδευτών και των εκπαιδευόμενων, διαπιστώθηκε ότι η φοίτηση στο συγκεκριμένο σχολείο έχει πολλά θετικά οφέλη για τους ανθρώπους που αποφάσισαν να φοιτήσουν εκεί. Παρά τις οικογενειακές και επαγγελματικές τους υποχρεώσεις, οι ενήλικες που φοιτούν στο σχολείο έχουν βελτιώσει τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους, έχουν αποκτήσει αυτοπεποίθηση και έχουν μια καλύτερη εικόνα του εαυτού τους. Επιπλέον, τελειώνοντας τις σπουδές τους στο ΣΔΕ έχουν την ευκαιρία να διεκδικήσουν μια καλύτερη θέση εργασίας και συνεπώς μια καλύτερη θέση στην κοινωνία. Συνεπώς ο ρόλος του συγκεκριμένου σχολείου υπήρξε καταλυτικός στην ποιότητα της ζωής τους και την ένταξή τους στην κοινωνία.__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________In the present paper the institution of Second Chance Schools(SCS) has been investigated and whether they contribute to the quality of life and social integration of the learners. The Second Chance Schools is a European programme that was created aiming at the prevention of social exclusion of certain population groups. In Greece they have been an innovative educational institution addressed to adult citizens who have not completed mandatory education. In the present survey initially findings are presented that emerged from searching and analyzing relevant articles. Terms are analyzed which are related to Lifelong Education and Learning, adult education is mentioned and the special characteristics of adult trainees. The framework is mentioned according to which SCS were founded and function in Europe and the basic pylons of their operation. Then, information is presented about the foundation of SCS in Greece, the syllabus, their operation in our country and their mentality. The methodology approach used is the qualitative research so as to investigate the role of the Second Chance School of Ioannina in the progress of the learners’ life. The research tool of the semi-structured interview was utilized with open-ended questions to tutors and trainees. Through the interviews’ questions answers were given to the research questions that were set. Regarding the main findings, from the analysis of the tutors’ and trainees’ speech, it was established that studying at the particular school has a lot of benefits for the people who decided to study there. Despite their family and professional responsibilities, the adults who study at school have improved their knowledge and skills, have gained confidence and have a better image of themselves. Furthermore, completing their studies at SCS they have the chance to claim a better job and therefore a better place in society. Consequently, the role of the specific school has been crucial in the quality of their life and their social integration.