Απόψεις εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού τους έργου. Η περίπτωση της Λήμνου
Abstract
Η παρούσα έρευνα πραγματεύεται τη διερεύνηση των απόψεων εκπαιδευτικών
δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στη Λήμνο, αναφορικά με το ζήτημα της αξιολόγησης
του εκπαιδευτικού έργου, όπως εφαρμόστηκε στις σχολικές μονάδες με βάση το
θεσμικό πλαίσιο της αξιολόγησης. Η έρευνα διεξήχθη με ημιδομημένη συνέντευξη με
τη χρήση οδηγού συνέντευξης, με στόχο τη σκιαγράφηση των απόψεων των
εκπαιδευτικών αναφορικά με την εννοιολόγηση της αξιολόγησης, τη διαδικασία της
αξιολόγησης από τους συμβούλους, τα θετικά και τα αρνητικά στοιχεία, καθώς και τα
πιθανά εμπόδια. Η ανάλυση των αποτελεσμάτων βασίστηκε σε ένα σύστημα
κατηγοριών και υποκατηγοριών, ενώ τα ευρήματα αναλύθηκαν με βάση τους
κεντρικούς θεματικούς άξονες. Τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας είναι η
αναγκαιότητα ύπαρξης της αξιολόγησης, με έμφαση, ωστόσο, στην ανάγκη για ένα
αντικειμενικό και δίκαιο σύστημα αξιολόγησης. Επίσης, οι εκπαιδευτικοί της έρευνας
κάνουν ιδιαίτερη μνεία στο ζήτημα της ορθής αξιοποίησης των αποτελεσμάτων, με
στόχο τη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου και της σχολικής μονάδας, μέσα από
πρακτικές επιμορφώσεις. Σε γενικές γραμμές, αναφέρονται σε ορισμένα εμπόδια, όπως
είναι η παρέμβαση των συνδικαλιστικών οργανώσεων και ο φόβος απέναντι στη
μεροληψία και στην υποκειμενικότητα των συμβούλων. Επίσης, θέτουν ορισμένα
πρακτικά ζητήματα, όπως είναι η γραφειοκρατία και η δημιουργία πρόσθετου φορτίου
στους εκπαιδευτικούς. ___________________________________________________________________________________________________________-The current research deals with the investigation of secondary school teachers’ views
in Lemnos, regarding the evaluation of the educational work, as applied in school units
within the institutional framework of evaluation. The research was conducted with a
semi-structured interview using an interview guide, with the aim of outlining the
teachers’ views regarding the conceptualization of evaluation, the evaluation process
by the consultants, the positive and negative elements, as well as the possible obstacles.
The analysis of the results was based on a system of categories and subcategories, while
the findings were analyzed based on the central thematic axes. The main conclusions
of the research are the necessity of the existence of evaluation, with emphasis, however,
on the need for an objective and fair evaluation system. Furthermore, the teachers in
the study refer to the issue of the proper usage of the results, with the aim of improving
the educational work and the school unit, through practical training. In general, they
refer to certain obstacles, such as the intervention of trade unions and the fear of bias
and subjectivity as far as the consultants is concerned. They also raise specific practical
issues, such as bureaucracy and the creation of additional burden on teachers.