Διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής σχετικά με την υιοθέτηση ενταξιακών διδακτικών στρατηγικών επιστημονικά τεκμηριωμένων για μαθητές/τριες με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
Abstract
Η αξιοποίηση τεκμηριωμένων στρατηγικών διδασκαλίας στην ειδική εκπαίδευση
αποτελεί μία εξαιρετικά σημαντική πρακτική για την ενίσχυση των μαθησιακών και
συμπεριφορικών αποτελεσμάτων της εκπαίδευσης. Για το λόγο αυτό, η μελέτη των
θέσεων των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής σε σχέση με την υιοθέτησή τους μπορεί να
προσφέρει εξαιρετικά χρήσιμα και αξιοποιήσιμα ευρήματα για τη βελτίωση της ειδικής
εκπαίδευσης. Η έρευνα που πραγματοποιήθηκε, ανέλυσε ένα ζήτημα εξαιρετικού
ερευνητικού ενδιαφέροντος, το οποίο σχετίζεται με τη διερεύνηση των απόψεων των
εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής σχετικά με την υιοθέτηση ενταξιακών διδακτικών
στρατηγικών επιστημονικά τεκμηριωμένων για μαθητές/τριες με ειδικές εκπαιδευτικές
ανάγκες. Η μελέτη που διεξήχθη, διερεύνησε μέσω των ατομικών, ημιδομημένων
συνεντεύξεων με 8 εκπαιδευτικούς, τις απόψεις των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής
σχετικά με την υιοθέτηση ενταξιακών, τεκμηριωμένων στρατηγικών διδασκαλίας. Πιο
συγκεκριμένα, μέσα από την ποιοτική έρευνα, διερευνήθηκε ποιες είναι οι αντιλήψεις
των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής σχετικά με την αποτελεσματικότητα των
τεκμηριωμένων στρατηγικών διδασκαλίας, ποια εμπόδια αντιμετωπίζουν στην
εφαρμογή αυτών των στρατηγικών και πώς αντιλαμβάνονται τον αντίκτυπο των
ενταξιακών στρατηγικών στα μαθησιακά αποτελέσματα. Τα αποτελέσματα της
παρούσας έρευνας τα οποία εξήχθησαν μέσα από την θεματική ανάλυση των
απαντήσεων του συγκεκριμένου δείγματος, δίνουν την εικόνα πως οι εκπαιδευτικοί
έχουν θετική στάση και θετικές αντιλήψεις για την συμπερίληψη και την χρήση των
τεκμηριωμένων στρατηγικών αλλά η εμπειρία τους είναι μικρή και περιορισμένη, με
αποτέλεσμα να συναντούν εμπόδια κατά την ευρεία υιοθέτησή τους. Ακόμη, κατέστη
φανερό πως η ανάγκη για επαγγελματική ανάπτυξη είναι μεγάλη και η συνεχής
επιμόρφωση των εκπαιδευτικών αποτελεί μια αναγκαιότητα και όχι απλώς μία
πρόταση, ώστε οι εκπαιδευτικοί, πέρα από την προθυμία τους, να είναι σε θέση και να
εφαρμόσουν επιτυχημένα τα στρατηγικές αυτές. Μέσα από την επιμόρφωση των
εκπαιδευτικών, μπορεί από κάθε εκπαιδευτικό να υλοποιηθεί ένα πιο οργανωμένο
πρόγραμμα παρέμβασης, ειδικά σχεδιασμένο για ανάγκες των μαθητών και των
μαθητριών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, οι οποίες συχνά παραγνωρίζονται. _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________-The use of evidence-based instructional strategies in special education is an extremely
important practice for enhancing learning and behavioral outcomes in education. For
this reason, studying special education teachers' positions in relation to their adoption
can provide extremely useful and actionable findings for improving special education.
The research conducted analyzed an issue of great research interest, which relates to
the investigation of special education teachers' views on the adoption of inclusive
instructional strategies scientifically based for students with special educational needs.
The study conducted, through individual, semi-structured interviews with 8 teachers,
explored special education teachers' views on the adoption of inclusive, evidence-based
instructional strategies. Specifically, through qualitative research, we explored what
special education teachers' perceptions of the effectiveness of evidence-based
instructional strategies are, what barriers they face in implementing these strategies,
and how they perceive the impact of inclusive strategies on learning outcomes. The
results of the present study, which were extracted through thematic analysis of the
responses of this sample, paint a picture that teachers have positive attitudes and
positive perceptions about the inclusion and use of evidence-based strategies, but their
experience is small and limited, and as a result, they encounter barriers in their
widespread adoption. Furthermore, it became apparent that the need for professional
development is great and continuous teacher training is a necessity and not just a
suggestion, so that teachers, in addition to their willingness, are able to successfully
implement these strategies. Through teacher training, each teacher can implement a
more organized intervention program, specifically designed for the needs of students
with special educational needs, which are often overlooked.