Απόψεις των εκπαιδευτικών για τον ρόλο των νοσηλευτών/τριών σε γενικά και ειδικά σχολεία
Abstract
Η παρουσία των σχολικών νοσηλευτών/τριών στο σχολικό περιβάλλον
αναγνωρίζεται ευρέως από τους/τις εκπαιδευτικούς δεδοµένου ότι τους/τις επιτρέπει
να επικεντρωθούν περισσότερο στους εκπαιδευτικούς τους ρόλους. Τόσο στο γενικό
όσο και στο ειδικό σχολικό περιβάλλον, οι νοσηλευτές/τριες θεωρούνται βασικοί
πάροχοι υγειονοµικής περίθαλψης που αντιµετωπίζουν οξείες και χρόνιες ανάγκες
υγείας, χειρίζονται καταστάσεις έκτακτης ανάγκης και υποστηρίζουν πρωτοβουλίες
αγωγής υγείας.. Ο σκοπός της παρούσας ερευνητικής εργασίας είναι η διευρεύνηση
των στάσεων και των αντιλήψεων των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθµιας και
Δευτεροβάθµιας εκπαίδευσης που υπηρετούν σε γενικά και ειδικά σχολεία πάνω στον
ρόλο του Σχολικού/κής Νοσηλευτή/τριας στην Εκπαιδευτική Κοινότητα. Το δείγµα
της έρευνας αποτέλεσαν 242 εκπαιδευτικοί(n=242) διαφόρων ειδικοτήτων που
εργάζονται σε σχολεία γενικής και ειδικής αγωγής. Για την διευρεύνηση των
απόψεων των εκπαιδευτικών σχετικά µε τον ρόλο του/της σχολικού/κής
νοσηλευτή/τριας χρησιµοποιήθηκε το εργαλείο των Green & Reffel όπως
σταθµίστηκε και αναλύθηκε από Adamakidou et al. Τα επίπεδα σηµαντικότητας είναι
αµφίπλευρα και η στατιστική σηµαντικότητα τέθηκε στο 0,05. Για την ανάλυση
χρησιµοποιήθηκε το στατιστικό πρόγραµµα SPSS 27.0. Από τα αποτελέσµατα
προκύπτει υπάρχει θετική συσχέτιση σε σχέση µε τη ηλικία, τον αριθµό των παιδιών
και των ετών προϋπηρεσίας των εκπαιδευτικών µε την πιο θετική στάση για τον ρόλο
του σχολικού/κής νοσηλευτή/τριας. Επίσης, η εξειδίκευση στην ειδική αγωγή και οι
ανώτερες σπουδές, όπως διδακτορικά, ενισχύουν την αντίληψη της σηµαντικότητας
νοσηλευτικού ρόλου στο σχολικό περιβάλλον. Επιπλέον, οι εργαζόµενοι στη
δευτεροβάθµια εκπαίδευση και όσοι κατείχαν ανώτερο επίπεδο σπουδών στην ειδική
αγωγή ή διδακτορικό είχαν σαφώς θετικότερη στάση. Πιο αναλυτικά, οι υψηλότερες
βαθµολογίες βρέθηκαν στους φυσικούς και στους καθηγητές πληροφορικής και οι
χαµηλότερες στους καθηγητές καλλιτεχνικών. Συµπερασµατικά, τα ευρήµατα
υπογραµµίζουν τη σηµασία της ευαισθητοποίησης για τον ρόλο του/της σχολικού/κής
νοσηλευτή/τριας σε όλα τα επαγγελµατικά επίπεδα και τις ειδικότητες. Τέλος, η
ενίσχυση της συνεργασίας µεταξύ σχολικών νοσηλευτών και εκπαιδευτικών µπορεί
να συµβάλει σε µια πιο θετική στάση προς τον ρόλο τους.___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________The presence of school nurses in the school environment is widely recognized by
teachers as it allows them to focus more on their teaching roles. Both in general and
special school settings, nurses are considered key healthcare providers who address
acute and chronic health needs, manage emergency situations, and support health
education initiatives. The purpose of this research study is to explore the attitudes and
perceptions of primary and secondary education teachers working in general and
special education schools regarding the role of the School Nurse in the Educational
Community. The study sample consisted of 242(n=242) teachers of various specialties
working in general and special education schools. To investigate teachers' views on
the role of the school nurse, the tool by Green & Reffel, as adapted and analyzed by
Adamakidou et al., was used. Significance levels were two-tailed, and statistical
significance was set at 0.05. Data analysis was conducted using the SPSS 27.0
statistical software. The results indicate a positive correlation between teachers' age,
number of children, and years of service with a more favorable attitude toward the
school nurse's role. Additionally, specialization in special education and advanced
studies, such as doctoral degrees, enhance the perception of the importance of the
nursing role in the school environment. Moreover, secondary education teachers and
those with advanced levels of study in special education or a doctorate exhibited
significantly more positive attitudes. Specifically, the highest scores were found
among physics and computer science teachers, while the lowest scores were observed
among arts teachers. In conclusion, the findings highlight the importance of raising
awareness of the school nurse's role across all professional levels and specialties.
Finally, strengthening collaboration between school nurses and teachers can
contribute to a more positive attitude toward their role.