Οι ανισότητες στην εκπαίδευση στην Ελλάδα : Ο αντίκτυπος της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα 2008-2018.
Abstract
Το πρώτο μέρος της εργασίας εξετάζει τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα (2008-2018) στο εκπαιδευτικό σύστημα και αναλύει τις προτάσεις του ΟΟΣΑ για την αναμόρφωσή του. Αρχικά, αναλύονται οι αιτίες και η εξέλιξη της κρίσης, η διεθνής βοήθεια και τα μέτρα λιτότητας, καθώς και οι κοινωνικές και πολιτικές συνέπειες. Στη συνέχεια, εστιάζει στις επιπτώσεις της κρίσης στην εκπαίδευση, με έμφαση στις διαρθρωτικές αδυναμίες, την υποχρηματοδότηση και τις ανισότητες στην πρόσβαση. Παρουσιάζονται οι προτάσεις του ΟΟΣΑ, οι οποίες περιλαμβάνουν τη σύνδεση χρηματοδότησης με απόδοση, την ευελιξία στους χρηματοδοτικούς μηχανισμούς, την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών μεθόδων και τη βελτίωση της διαφάνειας. Η συγκριτική ανάλυση καταδεικνύει τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες για την αναδιάρθρωση του εκπαιδευτικού συστήματος. Τέλος, προτείνονται λύσεις για τη βελτίωση της ποιότητας και της προσβασιμότητας στην εκπαίδευση, διασφαλίζοντας την κοινωνική συνοχή. Στο δεύτερο μέρος, γίνεται επισκόπηση θεωριών όπως του Μπουρντιέ και του Μπερνστάιν, που ερμηνεύουν την αναπαραγωγή της κοινωνικής διαστρωμάτωσης μέσω της εκπαίδευσης. Επίσης, διερευνώνται οι συνέπειες της κρίσης τόσο στην εκπαιδευτική πολιτική όσο και στις ευκαιρίες πρόσβασης και ολοκλήρωσης της εκπαίδευσης. Αναλύεται πώς οι οικονομικές ανισότητες, ενισχυμένες από τη λιτότητα και τη μείωση των κρατικών δαπανών, επηρέασαν την παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, όπου οι ανισότητες εντείνονται μέσω της περιορισμένης πρόσβασης σε σχολές υψηλού κύρους και της δυσκολίας ολοκλήρωσης σπουδών λόγω οικονομικών πιέσεων. Στο τρίτο μέρος πραγματοποιείται ποιοτική έρευνα με δείγμα εκπαιδευτικών στη Δυτική Μακεδονία, με ερωτήματα συναφή με τις αναλύσεις των δύο θεωρητικών κεφαλαίων. Η οπτικοποίηση των αποτελεσμάτων γίνεται μέσω πινάκων, παρέχοντας μία πληρέστερη επισκόπηση πάνω στο θέμα.__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________The first part of the paper examines the impact of the economic crisis in Greece (2008-2018) on the education system and analyses the OECD's proposals for its reform. Initially, the causes and evolution of the crisis, international aid, austerity measures, and the social and political consequences are analyzed. It then focuses on the impact of the crisis on education, emphasizing structural weaknesses, underfunding, and inequalities in access. The OECD's proposals are presented, including linking funding to performance, flexibility in funding mechanisms, evaluation of educational methods, and improving transparency. The comparative analysis highlights the challenges and opportunities for restructuring the education system. Finally, solutions are proposed to improve the quality and accessibility of education while ensuring social cohesion. The second part reviews theories such as Bourdieu's and Bernstein's, which interpret the reproduction of social stratification through education. Additionally, it explores the consequences of the crisis on educational policy and opportunities for access and completion of education. The analysis reveals how economic inequalities, reinforced by austerity and reduced government spending, affected the provision of quality education. School dropout rates, limited opportunities for students from rural or poor areas, and inadequate logistical infrastructure are identified as key manifestations of inequalities. The third part presents qualitative research conducted with a sample of teachers in Western Macedonia. The research questions align with the analyses of the two theoretical chapters, aiming to provide a more comprehensive overview of the subject. The results are visualized through tables.