Αξιολόγηση του έργου των εκπαιδευτικών: Απόψεις των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης του νομού Ηρακλείου για την υλοποίηση της ατομικής αξιολόγησης νεοδιόριστων εκπαιδευτικών στο πλαίσιο του νόμου 4823/2021
Abstract
Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται έντονο ενδιαφέρον της επιστημονικής κοινότητας για την
εκπαιδευτική αξιολόγηση τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο. Στην Ελλάδα, έπειτα από
μια μακροσκελή περίοδο δίχως εκπαιδευτική αξιολόγηση, εφαρμόστηκε το σχολικό έτος 2023
2024 η ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Σκοπός της συγκεκριμένης έρευνας είναι η
διερεύνηση των απόψεων των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών του νομού Ηρακλείου, αναφορικά
με τη διαδικασία αξιολόγησης που υποβλήθηκαν στο πλαίσιο του νόμου 4823/2021. Για την
συλλογή των δεδομένων, αξιοποιήθηκαν ημιδομημένες συνεντεύξεις, οι οποίες
πραγματοποιήθηκαν εξ’ αποστάσεως, βασισμένες σε 3 θεματικούς άξονες: α) γενικές απόψεις
εκπαιδευτικών για την εκπαιδευτική αξιολόγηση, β) απόψεις εκπαιδευτικών για την
αξιολόγηση βάσει του νόμου 4823/2021, γ) απόψεις εκπαιδευτικών για την επίδραση της
αξιολόγησης στις συναδελφικές σχέσεις καθώς και για τον ρόλο των συνδικαλιστικών
οργάνων στην εφαρμογή της αξιολόγησης. Για την επεξεργασία και ανάλυση των δεδομένων,
αξιοποιήθηκε η θεματική ανάλυση, βάσει της οποίας προέκυψαν 15 θέματα. Σε γενικές
γραμμές, τα συμπεράσματα που προκύπτουν από την έρευνα δείχνουν ότι οι εκπαιδευτικοί ναι
μεν διάκεινται θετικά προς την αξιολόγηση, όμως εκφράζουν επιφυλάξεις για την
αντικειμενικότητα και την αμεροληψία, τη γραφειοκρατία, τις συνθήκες κάτω από τις οποίες
λαμβάνει χώρα η αξιολόγηση καθώς και για τη χρονική διάρκεια αυτής. Μεταξύ των
σημαντικότερων ευρημάτων συγκαταλέγεται και η πικρία που εξέφρασαν οι εκπαιδευτικοί για
τον «αναγκασμό» να προχωρήσουν στην αξιολόγηση αλλά και την σύνδεσή της με την
διαδικασία της μονιμοποίησης. Καταλήγοντας, τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας
αποτελούν σημαντική προσθήκη στην εγχώρια βιβλιογραφία ενώ παράλληλα αναδεικνύουν
συγκεκριμένους τομείς και χαρακτηριστικά της αξιολόγησης (ν.4823/2021), τα οποία χρήζουν
βελτίωσης.__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________In recent years, there has been an increasing interest within the scientific community in
educational assessment, both nationally and internationally. In Greece, following a prolonged
period without systematic educational assessment, the individual evaluation of teachers was
introduced during the 2023-2024 academic year. The present study aims to explore the
perceptions of newly appointed teachers in the Heraklion regional unit regarding the evaluation
process they underwent under the provisions of Law 4823/2021. Data collection was conducted
through semi-structured interviews administered remotely, structured around three thematic
axes: a) general perceptions of teachers regarding educational assessment, b) teachers'
perspectives on the evaluation framework defined by Law 4823/2021, and c) teachers' views
on the impact of evaluation on collegial relationships and the role of trade unions in the
evaluation process. Thematic analysis was employed for data processing and interpretation,
yielding 15 emergent themes. Overall, the findings suggest that although teachers exhibit a
generally positive disposition towards evaluation, they articulate concerns related to the
objectivity and impartiality of the process, bureaucratic constraints, the contextual conditions
under which evaluation is conducted, and the duration of the process. Notably, a key finding
pertains to the teachers' expressed dissatisfaction with the "compulsory" nature of the
evaluation and its linkage to the tenure process. In conclusion, the findings of this study provide
a significant contribution to the national literature while identifying specific dimensions and
attributes of the evaluation process (Law 4823/2021) that warrant further improvement.