Η αυτοαξιολόγηση του/της εκπαιδευτικού ως προς την αποτελεσματικότητα του/της
Abstract
Η διπλωματική εργασία με τίτλο «Η αυτοαξιολόγηση του/της εκπαιδευτικού ως προς την
αποτελεσματικότητα του/της» επικεντρώνεται στη μελέτη της αυτοαξιολόγησης ως εργαλείο
βελτίωσης της σχολικής κουλτούρας και της επαγγελματικής αποτελεσματικότητας των
εκπαιδευτικών. Στο θεωρητικό μέρος της εργασίας εξετάζονται οι έννοιες της αξιολόγησης και
της αυτοαξιολόγησης στο εκπαιδευτικό σύστημα, με αναφορές σε ελληνικά και διεθνή πρότυπα.
Περιγράφονται τα πλεονεκτήματα και οι περιορισμοί της αυτοαξιολόγησης, καθώς και οι
παράγοντες που επηρεάζουν την υιοθέτησή της από τους εκπαιδευτικούς.
Στο ερευνητικό μέρος, παρουσιάζεται η εμπειρική έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε
εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η έρευνα αναλύει τον βαθμό στον οποίο οι
εκπαιδευτικοί εφαρμόζουν την αυτοαξιολόγηση, καθώς και τις αντιλήψεις τους σχετικά με την
αποτελεσματικότητα της διαδικασίας αυτής. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η αυτοαξιολόγηση
συνδέεται θετικά με την επαγγελματική ανάπτυξη και την ποιότητα της διδασκαλίας. Ωστόσο,
εντοπίζονται εμπόδια, όπως η έλλειψη κατάλληλης επιμόρφωσης, η περιορισμένη διοικητική
υποστήριξη και οι αρνητικές στάσεις προς τη διαδικασία. Η ανάλυση δείχνει επίσης ότι τα
κοινωνικοδημογραφικά χαρακτηριστικά, όπως η ηλικία και η επαγγελματική εμπειρία,
επηρεάζουν την αποδοχή της αυτοαξιολόγησης.
Η εργασία καταλήγει με προτάσεις για τη βελτίωση της αυτοαξιολόγησης στις σχολικές
μονάδες. Περιλαμβάνονται συστάσεις για την ενίσχυση της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, τη
δημιουργία υποστηρικτικών πλαισίων και τη διαμόρφωση συνεργατικής σχολικής κουλτούρας
που προάγει την ανταλλαγή γνώσεων και εμπειριών.________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________The thesis entitled "The teacher's self-evaluation of his/her effectiveness" focuses on the study of
self-evaluation as a tool for improving school culture and the professional effectiveness of
teachers. The theoretical part of the paper examines the concepts of evaluation and self-evaluation
in the educational system, with references to Greek and international standards. The advantages
and limitations of self-evaluation are described, as well as the factors that influence its adoption
by teachers.
In the research part, the empirical research conducted with primary school teachers is presented.
The research analyses the extent to which teachers implement self-evaluation, as well as their
perceptions of the effectiveness of this process. The results show that self-evaluation is positively
associated with professional development and teaching quality. However, barriers are identified,
such as lack of appropriate training, limited administrative support and negative attitudes towards
the process. The analysis also shows that socio-demographic characteristics, such as age and
professional experience, influence the acceptability of self-evaluation.
The paper concludes with suggestions for improving self-evaluation in school units.
Recommendations are included for enhancing teacher training, creating supportive frameworks
and developing a collaborative school culture that promotes the sharing of knowledge and
experiences.