Διεύθυνση σχολικής μονάδας και σχολικό κλίμα: διερεύνηση απόψεων διευθυντών και εκπαιδευτικών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Περιφερειακής Ενότητας Φλώρινας
Abstract
Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να εξετάσει την επιρροή που ασκεί ο διευθυντής στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στη διαμόρφωση του σχολικού κλίματος.
Η θεωρητική προσέγγιση του θέματος οδήγησε στη διαπίστωση ότι το σχολικό κλίμα, η αμφίδρομη επικοινωνία διευθυντή και εκπαιδευτικών και ο τρόπος διοίκησης του σχολείου επηρεάζουν τη λειτουργία της σχολικής μονάδας και τη σχολική ζωή και παράλληλα επιδρούν δυναμικά στις διαπροσωπικές σχέσεις διευθυντή και εκπαιδευτικών.
Στη συγκεκριμένη έρευνα συμμετείχαν 160 εκπαιδευτικοί και 10 διευθυντές σχολικών μονάδων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του νομού Φλώρινας. Οι εκπαιδευτικοί συμπλήρωσαν ερωτηματολόγια, τα οποία διαμορφώθηκαν μετά από μελέτη της σχετικής βιβλιογραφίας και σχετικών ερευνών, καθώς και σύμφωνα με τις υποδείξεις του επιβλέποντα καθηγητή. Οι διευθυντές παραχώρησαν συνέντευξη, που συντάχτηκε μετά από συνεργασία με την επόπτρια καθηγήτρια.
Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι οι εκπαιδευτικοί και οι διευθυντές του νομού Φλώρινας θεωρούν ότι η αποτελεσματική διεύθυνση του σχολείου δημιουργεί επιτυχείς διαύλους επικοινωνίας, εμπεδώνει σταθερή συνεργασία και καλές διαπροσωπικές σχέσεις μεταξύ όλων των μελών, ώστε να διαμορφώνεται κατάλληλο κλίμα για ικανοποιητική απόδοση τους και αποτελεσματική λειτουργία του σχολείου.
Purpose of the present research is to examine the influence that practices the director in the schools of secondary education in the configuration of school climate.
The theoretical approach of the subject led to the ascertainment that the school climate, the bidirectional communication of director and teachers and the way of administration of school influence the operation of school unit and the school life and at the same time affect dynamically in the interpersonal relations of director and teachers.
In this particular research participated 160 teachers and 10 directors of school units of secondary education of prefecture Florina. The teachers supplemented questionnaires, which were formed after studying of relative bibliography and relative researches, as well as according to the indications of the supervising professor. The directors granted an interview, that was drawn up after collaboration with the supervisor professor.
The results of this research showed that the teachers and the directors of prefecture Florina consider that the effective management of school creates successful channels of communication, consolidates constant collaboration and good interpersonal relations between all the members, so that is shaped suitable climate for their satisfactory output and effective operation of school.