Οι αντιλήψεις, οι στάσεις και οι πρακτικές των ειδικών παιδαγωγών σχετικά με την αξιολόγηση των μαθητών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση
View/ Open
Date
2024-09Author
Στεφανίδου, Μαγδαλινή
Stefanidou, Magdalini
Metadata
Show full item recordAbstract
Η παρούσα διπλωματική εργασία έχει ως σκοπό τη διερεύνηση των απόψεων εκπαιδευτικών
της μέσης εκπαίδευσης σε τμήματα ένταξης, και το αντικείμενο αφορά την όλη αξιολογική
διαδικασία των μαθητών/τριών με ΕΕΑ. Οι ερευνητικοί στόχοι είναι να εξετασθούν η
αποτύπωση του τρόπου που οι εκπαιδευτικοί νοηματοδοτούν την αξιολόγηση των
μαθητών/τριών με ΕΕΑ, οι σχετικές πρακτικές που ακολουθούν, οι τρόποι που αξιοποιούν τα
αποτελέσματα της αξιολόγησης, ο βαθμός επάρκειας της κατάρτισής τους σχετικά με την
αξιολόγηση των μαθητών/τριών με ΕΕΑ και η στάση που θεωρούν ότι έχουν οι
μαθητές/τριες και οι γονείς τους σχετικά με την αξιολόγηση.
Πέρα από τη βιβλιογραφική επισκόπηση, η μεθοδολογική προσέγγιση ήταν η ποιοτική
έρευνα, με μεθοδολογικό εργαλείο συλλογής δεδομένων τη συνέντευξη. Αυτό έγκειται στην
καταλληλότητα της συνέντευξης για τη διασαφήνιση των στάσεων και των αντιλήψεων των
εκπαιδευτικών σχετικά με τη μαθησιακή αξιολογική διαδικασία. Το δείγμα ήταν 10
εκπαιδευτικοί της μέσης εκπαίδευσης, που υπηρετούν σε τμήματα ένταξης μαθητών/τριών με
ΕΕΑ σε κανονικά σχολεία. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η πλειοψηφία των
συνεντευξιαζόμενων εκτιμούν ως χρήσιμη την ανατροφοδότηση της αξιολόγησης, καθώς
τους παρέχει πληροφόρηση για τα δυνατά και τα αδύνατα σημεία, τις ανάγκες και τα
ενδιαφέροντα των μαθητών/τριών. Αυτό εκτίμησαν ότι τους βοηθά στην αναθεώρηση και
αναπροσαρμογή υφιστάμενων αξιολογικών πρακτικών σε συνάρτηση και με τις ανάγκες, τα
ενδιαφέροντα και τις ικανότητες των μαθητών/τριών τους. Τα ανωτέρω μπορούν να
συμβάλουν στη βελτίωση σε διδακτικές ενταξιακές πρακτικές.
Επιπλέον, βρέθηκε ότι οι εκπαιδευτικοί έχουν θετική στάση έναντι των εναλλακτικών
αξιολογικών μεθόδων, όπως και οι μαθητές/τριες, λόγω της ευελιξίας και της
προσαρμοστικότητας στις ανάγκες των μαθητών/τριών. Οι εκπαιδευτικοί, παρά τις
μεταπτυχιακές τους σπουδές στην ειδική αγωγή, αναγνώρισαν και την ανάγκη περαιτέρω
επιμόρφωσης. Τέλος, αναγνώρισαν ότι η αποτελεσματική αξιολόγηση, με χρήση των
κατάλληλων μεθόδων για κάθε μαθητή/τρια μπορούν να συνεισφέρουν τόσο στη βελτίωση
της σχολικής επίδοσης όσο και στη βαθύτερη γνωστική, κοινωνική και πνευματική
ανάπτυξη.________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________The present dissertation aims to investigate the viewpoints of special education teachers in
secondary education inclusion classes of pupils with Special Educational Needs and the
major object concerns the whole pupils’ assessment process. The research purposes concern
the way that teachers conceptualize pupils’ assessment, the relevant practices, the ways that
employ the results of assessment, the question of teachers’ reeducation, and teachers’ attitude
about pupils’ and their parents’ viewpoint towards assessment.
Besides a literature review the method that we chose is a qualitative method, whereas the
chosen research tool was the interview. This is why is assumed the proper one in order to
clarify teachers' attitudes towards the pupil’s assessment process. The sample was 10 teachers
of intermediate education, working in inclusion classes with pupils with Special Educational
Needs. The results shown that interviewed teachers found extremely useful the feedback that
assessment provides in order to be clarified the efficiencies and the deficiencies as well as the
special needs and interests. That aspect shall contribute to a potential reshaping in assessment
practices, in accordance with pupils’ needs, interests and abilities. Moreover, all of those
aspects shall contribute to better inclusive teaching practices.
In addition, according to the results of the survey, teachers have a positive attitude towards
alternative assessment methods and techniques, as well as children, due to their flexibility
and adaptability to pupils’ needs. Teachers, given their studies in special education are more
in favor of taking even more specialization in special education by reeducating practices. All
in all, they acknowledged that suitable assessment shall contribute not only to pupils’ higher
performance but also in deeper cognitive, social and mental development.