Απόψεις των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών της ΔΔΕ Γ’ Αθήνας σχετικά με την ατομική αξιολόγηση
Abstract
Εισαγωγή: Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών αποτελεί ένα ζήτημα που τίθεται στο επίκεντρο
στα εκπαιδευτικά συστήματα διεθνώς. Στην Ελλάδα από το 2021 το Υπουργείο Παιδείας,
Θρησκευμάτων και Αθλητισμού (ΥΠΑΙΘΑ) έχει θεσμοθετήσει την ατομική αξιολόγηση των
εκπαιδευτικών.
Σκοπός: Η διερεύνηση των απόψεων των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών της Διεύθυνσης
Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΔΕ) Γ΄ Αθήνας σχετικά με την ατομική αξιολόγηση.
Μεθοδολογία: Το διάστημα Μάιος-Ιούνιος 2024 πραγματοποιήθηκε ποιοτική έρευνα με τη
χρήση ημιδομημένων συνεντεύξεων σε 11 νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς που παρείχαν
διδακτικό έργο σε σχολικές μονάδες της ΔΔΕ Γ’ Αθήνας. Τα ποιοτικά δεδομένα αναλύθηκαν
με τη χρήση της θεματικής ανάλυσης και της διασταύρωσης των περιπτώσεων.
Αποτελέσματα: Οι εκπαιδευτικοί εμφανίζουν ποικίλες απόψεις σε σχέση με την ατομική
αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου με αρνητικό πρόσημο. Στη διαμόρφωσή των απόψεών
τους επιδρούν διάφοροι παράγοντες όπως το παρόν κοινωνικό και οικονομικό πλαίσιο, το
σχολικό πλαίσιο, οι επικρατούσες εκπαιδευτικές πολιτικές, αλλά και η εκπαιδευτική
φιλοσοφία εκάστου εκπαιδευτικού. Σημαντικές παράμετροι είναι η μορφή, ο σκοπός και το
πλαίσιο αξιολόγησης, καθώς επίσης οι υπαρκτοί ανασταλτικοί παράγοντες και τα εμπόδια
που επιδρούν σε αυτό. Ο τύπος και τα προσόντα των αξιολογητών, αλλά και τα αποτελέσματα
της αξιολόγησης παραμένουν σημαντικά ζητούμενα εν μέσω σφοδρών αντιδράσεων.
Συμπεράσματα: Η αξιολόγηση πρέπει πρώτα από όλα να πείσει την εκπαιδευτική κοινότητα
για τα οφέλη της, να εξομαλύνει αιχμηρά σημεία όπως οι υπαρκτές αντιστάσεις μέσω
ανοικτού διαλόγου και την ενεργή εμπλοκή των εκπαιδευτικών. Παράλληλα οι σχεδιαστές
εκπαιδευτικής πολιτικής πρέπει να προχωρήσουν στις απαραίτητες καινοτομίες του θεσμικού
πλαισίου, ώστε η αξιολόγηση να είναι επιτυχημένη ικανοποιώντας το όραμα για δημιουργική
ανατροφοδότηση του εκπαιδευτικού συστήματος.____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Introduction: Teacher evaluation is a hot topic in education systems worldwide. In Greece
from 2021 the Ministry of Education, Religion and Sports has been institutionalized by the
individual evaluation of teachers.
Purpose: The investigation of the opinions of the newly appointed teachers of C Directory
Secondary Education of Athens towards the individual assessment.
Methodology: In the period May-June 2014, a qualitative research was carried out using
semi-structured interviews on 11 newly appointed teachers who provided teaching work in
school units of. Qualitative data were analyzed using thematic analysis and cross-case study.
Results: Teachers show diverse opinions in relation to the individual evaluation of the
educational work with a negative sign. The formation of their opinions is influenced by
various factors such as the current social and economic context, the school context, the
prevailing educational policies, but also the educational philosophy of each teacher. Important
parameters are the form, purpose and context of evaluation, as well as existing inhibiting
factors and obstacles that affect it. The type and qualifications of evaluators, as well as the
results of the evaluation, remain highly sought after amid strong backlash.
Conclusions: The evaluation must first of all convince the educational community of its
benefits, smooth out sharp points such as existing resistances through open dialogue and the
active involvement of teachers. At the same time, the educational policy planners must
proceed with the necessary innovations of the institutional framework, so that the evaluation
is successful, satisfying the vision for creative feedback of the educational system.